Två tjejer sitter på golvet och läser på två papper.

Hyra ut studentlägenhet i andra hand

Som student kan det göra stor skillnad i plånboken att kunna hyra ut sin lägenhet i andra hand. Men får man göra det? Viktigast är att du har fått tillstånd att hyra ut. Annars kan du bli av med hyreskontraktet. Här kan du läsa vilka regler som gäller.

Vilka regler gäller vid andrahands­uthyrning av studentboende?

Det kan vara möjligt att hyra ut ett studentboende i andra hand. Läs först igenom ditt hyresavtal noga, avvikelser bör tydligt stå i avtalet mellan dig som student och hyresvärden.

För att hyra ut studentlägenhet i andra hand behöver du söka tillstånd

Du som vill hyra ut din lägenhet i andra hand behöver ett tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden. Om du hyr ut i andra hand utan tillstånd riskerar du att bli uppsagd, det vill säga att du blir av med hyreskontraktet. Det kan även vara brottsligt att hyra ut i andra hand. Om avtalet har ingåtts före sista september 2019 är det otillåtet men inte straffbart att hyra ut en hyresrätt utan tillstånd.

Vem kan du hyra ut din studentlägenhet till?

Vid studentboende gäller ofta särskilda krav, till exempel att man måste ta ett visst antal högskolepoäng per termin. Tänk på att samma krav gäller för andrahandshyresgästen. Du måste alltså hyra ut din studentlägenhet till en annan student.

Så blir en studentlägenhet förverkad

Om du hyr ut din studentlägenhet i andra hand utan tillstånd innebär att du förverkar din bostad. Att studentlägenheten blir förverkad innebär att hyresvärden kan säga upp avtalet och att du kan bli avhyst som hyresgäst.

Mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.

Blockerat innehåll.