glad kille står vid fönster

Hyra rum i lägenhet som inneboende

Funderar du på att hyra rum i en lägenhet som inneboende? På den här sidan tipsar vi om saker som kan vara bra att veta innan du flyttar in.

Vad innebär det att vara inneboende?

Som inneboende hyr du ett rum i en lägenhet och delar på övriga gemensamma ytor med hyresvärden och/eller andra inneboenden.

Behövs hyreskontrakt för att hyra ett rum?

Det finns ingen bestämmelse som säger att skriftligt hyreskontrakt är ett krav för inneboende. Som inneboende har du däremot alltid rätt att få ett skriftligt kontrakt om du begär det från din hyresvärd. Vi rekommenderar dock alltid att skriva kontrakt då det minskar risken för missförstånd samt fungerar som en säkerhet om någonting händer.

Vid uthyrning till inneboende krävs inte heller tillstånd från hyresföreningen eller hyresvärden. Detta förutsätter dock att den du hyr från också bor i lägenheten, annars räknas det som andrahands­uthyrning och då krävs tillstånd från fastighetsägaren.

Hur länge får jag vara inneboende?

Det är upp till hyresvärden att bestämma hur länge den vill hyra ut till en inneboende. Det finns två alternativ att välja mellan: tills vidare eller under en tidsbegränsad period.

Hur lång är uppsägningstiden för inneboende?

Först och främst är det alltid viktigt att i hyreskontraktet skriva ned de villkor för uppsägning som gäller. När det kommer till uppsägningstid vid tillsvidarekontrakt är det i regel 3 månader som gäller. Det finns givetvis undantag där uppsägningstiden är kortare, men då är det viktigt att veta att uppsägningstiden ska gynna den inneboende och inte hyresvärden. Det är således ett ömsesidigt beslut som tas mellan hyresvärd och inneboende.

Vid tidsbegränsade hyresavtal fungerar det som så att om villkoren inte står formulerade i kontraktet samt om uthyrningen pågår i mindre än 9 månader upphör kontraktet att gälla när hyrestiden tar slut.

Om din hyresperiod sträcker sig längre än 9 månader (och innehåller villkor om uppsägning) behöver någon av parterna säga upp avtalet i god för att det ska upphöra vid kontraktidens slut. En uppsägning måste alltid lämnas skriftligt.

Hur mycket ska jag betala i hyra för ett rum?

Du betalar en hyra som är proportionerlig sett till de ytor som du får använda i bostaden. Hyran bestäms även utifrån hyresvärdens hyra, möblering och utrustning. Vid full möblering har hyresvärden rätt att lägga till max 15 % på hyran.

Blockerat innehåll.

Behöver jag betala deposition?

En hyresvärd har rätt att ta ut en deposition som motsvarar en eller två månadshyror. Risken är därmed stor att du behöver betala deposition- men misströsta inte! Du kommer få tillbaka depositionen om du sköter dig och ser till att möbler och utrustning är i gott skick vid utflytt.

Behöver inneboende egen hemförsäkring?

Det finns inget krav på att du måste skaffa en hemförsäkring, däremot är det en stark rekommenderar från oss. Som inneboende omfattas du normalt inte av din hyresvärds hemförsäkring, vilket innebär att det kan uppstå problem om olyckan är framme.

Läs mer om våra medlemsförmåner gällande hemförsäkring med mer

Dela lägenhet med kompiskontrakt

Vissa hyresvärdar exempelvis Uppsalahem och Stockholmshem testar just nu konceptet kompiskontrakt. Som namnet avslöjar innebär kompiskontrakt att två kompisar har möjlighet att dela på en lägenhet. Kompiskontrakt riktar sig till personer som är mellan 18–25 år, båda parter står på kontraktet och avstår även besittningsrätt till lägenheten.

Om din kompis har ett vanligt förstahandsavtal och ni kommer överens om att du ska få hyra en del av bostaden rör det sig dock om en normal inneboendesituation.

Viktigt att veta som inneboende

• Du har inget besittningsskydd som inneboende.
  • Ditt rum är din fristad. Det innebär att din hyresvärd inte får gå in i ditt rum hur som helst utan din tillåtelse.
  • Det är viktigt att du skriver dig på adressen, annars riskerar du att bli anmäld och straffad för folkbokföringsbrott.

Mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.