Grannar
Hyresgäst­föreningen
Genrebild

Gör skillnad på riktigt som förhandlingsdelegat

Den nya hyresvärden berättade att de ville höja hyran med 40 procent. En hyresgäst reagerade och det var Emelie Nilsson som sedan dess suttit med i förhandlingsdelegationen.

I samband med att klockan ställs om brukar de årliga hyres­förhandlingarna sätta igång. Hyresvärden hör av sig till Hyresgäst­föreningen med ett bud och sedan förhandlar man. Men hur fungerar det egentligen?

Samma fråga ställde sig hyresgästen Emelie Nilsson i Nybro när hennes nya hyresvärd kraftigt ville höja hyran 2019.

- Det kändes helt fel att hyran skulle höjas 40 procent när de inte ens gjort något i området, säger Emelie Nilsson.

Hon kontaktade Hyresgäst­föreningen och kom i kontakt med Kaj Raving, förhandlare på Hyresgäst­föreningen region Sydost. Med hans hjälp kunde Emelie bilda en förhandlingsdelegation och blev därigenom förtroendevald i Hyresgäst­föreningen.

Rekrytera medlemmar vid en aktivitet
Hyresgäst­föreningen

"Det är vi som vet hur det är att bo där vi bor"
Nu fick Emelie sitta med vid förhandlingsbordet, lyssna på hyresvärdens argument för hyreshöjningar och komma med egna argument.

- Vi har chans att på riktigt berätta hur det är att bo där vi bor. Vi pratar med hyresgästerna i området, samlar in synpunkter och trycker på vad hyresvärden borde göra för olika insatser, säger Emelie Nilsson, ordförande i privatdelegationen för KlaraBo i Nybro.

Någon hyreshöjning på 40 procent blev det inte och sedan 2019 har området återigen fått en ny hyresvärd. Det har inte hindrat arbetet med att lyfta hyresgästernas synpunkter på förbättring.

- Det finns nu nya grovtvättmaskiner, vi har fått in säkerhetsklassade lägenhetsdörrar och utökat öppettiderna för felanmälan samt att vi inväntar ett takbyte. Allt är en förhandling, vi blir aldrig nöjda men gör vårt bästa för att komma överens, säger Emelie Nilsson, ordförande i privatdelegationen för KlaraBo i Nybro.