man balaserar på skateboard i lägenhet

Hemförsäkring i hyresrätt - vad ingår?

Får du inbrott, börjar det brinna eller går något sönder något i bostaden är det viktigt att du har en hemförsäkring. En tråkig utgift kan tyckas, samtidigt extremt viktig för din trygghet och ekonomi om olyckan är framme. Här hittar du allt du behöver veta om hemförsäkringar för dig som bor i eller ska flytta till hyresrätt.

Varför är det viktigt med hemförsäkring?

En hemförsäkring är viktig att ha av flera skäl:

• Ekonomiskt skydd: Hemförsäkring skyddar din ekonomi vid oväntade händelser som inbrott, brand eller vattenskada. Utan försäkring kan du behöva betala stora belopp ur egen ficka.
  • Trygghet och säkerhet: En hemförsäkring ger dig trygghet och säkerhet i vardagen, med vetskapen att du är skyddad mot många olika typer av skador och förluster.
  • Skydd för personligt ansvar: Om du orsakar skada på någon annans egendom eller om någon skadar sig i ditt hem, kan ansvarsskyddet som en hemförsäkring ger täcka skadestånd och rättsliga kostnader.

Vi har en hemförsäkring som är särskilt anpassad för dig som bor i hyresrätt.

Bli medlem och få rabatt på försäkringar

Blir du medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få upp till 20 % rabatt på vår hemförsäkring från Gjensidige som är särskilt anpassad för dig som bor i hyresrätt. Du kan också teckna vår BoKvar-försäkring från Trygg Hansa och få tre månader kostnadsfritt.

Som medlem har du också möjlighet att engagera dig lokalt i vår verksamhet, delta i hyresförhandlingen och tillsammans med dina grannar öka trivseln och tryggheten i ditt bostadsområde. Visst låter det spännande? Kom med oss och bli medlem idag!

En kvinna äter frukost i köket.

Bli medlem och få hyrestrygghet

• Hyresförhandling
  • Juridisk rådgivning
  • BoKvar-försäkring

Måste jag ha hemförsäkring för hyresrätt?

Det finns ingen lag som säger att du måste ha en hemförsäkring - däremot kan hyresvärden kräva att du har en hemförsäkring för att få hyra lägenheten. Och även om det inte är obligatoriskt hos din hyresvärd är det starkt rekommenderat att ha en hemförsäkring eftersom den ger ett skydd för dig, ditt hem och din ekonomi om något händer som kan bli kostsamt för dig.

Vad ingår i en hemförsäkring?

Vilket skydd som ingår och vilka kostnader en hemförsäkring täcker varierar mellan olika leverantörer. Det är vanligt att hemförsäkringar täcker kostnader för:

• Stöld eller inbrott: Täcker förluster och skador på egendom.
  • Brand eller vattenskada: Skyddar mot kostnader för reparationer och ersättning för förstörda ägodelar. Det kan till exempel handla om evakueringsbostad vid brand i lägenhet och kostnader för magasinering och flytt i samband med brådskande reparationsarbeten.
  • Ansvarsskydd: Om du orsakar skada på någon annans egendom eller person kan ansvarsskyddet täcka skadeståndskrav.
  • Rättsskydd: Hjälper till med juridiska kostnader om du skulle hamna i en tvist.
  • Reseskydd: Täcker akuta sjukvårdskostnader och andra problem under resor.

Observera att hyresvärden generellt sett ansvarar för underhåll av bostaden. I många fall är hyresvärden skyldig att åtgärda en brist och stå för kostnaden för reparationen.

Vad kostar en hemförsäkring?

Priset på din hemförsäkring påverkas av flera faktorer, exempel om du bor i villa bostadsrätt eller hyresrätt, bostadens storlek, var du bor, din ålder och värdet på saker du vill att försäkringen täcker. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du teckna en hemförsäkring med upp till 20 procents rabatt, som är särskilt anpassad för dig som bor i en hyreslägenhet.

Gäller hemförsäkringen under flytten?

Som alltid så kan det vara olika beroende på vilken hemförsäkring du har. Kontakta därför försäkringbolaget i god tid innan flytten om du är osäker på vad som gäller. Vissa försäkringar är utformade så att de gäller både för det gamla och nya boendet i en månad efter flytten. Oavsett vad som gäller behöver du förnya försäkringen i samband med flytten eftersom villkoren är anpassade efter om du bor i hyresrätt eller villa och bostadens och hushållets storlek. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du teckna en hemförsäkring särskilt anpassad för dig som bor i hyresrätt.

Behöver jag hemförsäkring om jag hyr i andra hand?

Om hyr i andra hand behöver du en egen hemförsäkring som ger ett ansvarsskydd om du skulle orsaka skada på bostadens fasta inredning. Den som hyr ut i andra hand ska ha också ha en hemförsäkring.

Hyresvärdens ansvar om något händer

Som hyresgäst har du i många fall rätt att få hjälp av hyresvärden om det skett en olycka där något gått sönder eller att du upptäckt en brist i lägenheten Kontakta alltid hyresvärden om det uppstår en brist eller något går sönder i lägenheten. Som medlem är du också välkommen att kontakta oss för att få stöd och råd.

Vad är en en hyresrättsförsäkring?

Hyresrättförsäkring är bara ett annat ord för hemsförsäkring som vissa försäkringsbolag använder. Dessa försäkringar är ibland anpassade just för dig som bor i hyresrätt. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du få upp till 20 % rabatt på en sådan hemförsäkring som vi tagit fram tillsammans med försäkringsbolaget Gjensidige.