En kvinna sitter vid ett bord och antecknar något på ett papper.

Remisshantering

En remiss är ett ärende där en myndighet eller organisation ger Hyresgäst­föreningen möjlighet att lämna synpunkter på ett aktuellt förslag.

Rutin för remisshantering

  • De som kan yttra sig i Hyresgäst­föreningens namn i ett remissvar är antingen en förening (i föreningens namn) eller regionstyrelsen (i Hyresgäst­föreningen regions Stockholms namn).

  • Lokala hyresgäst­föreningar kan i de här sammanhangen endast yttra sig som privatpersoner (boende).

  • Remiss som berör lokal hyresgäst­förening, besvaras av förening och i föreningens namn. LH ges möjlighet att inkomma med synpunkter på ett aktuellt förslag.

  • Remiss som berör en förening besvaras av föreningen och i föreningens namn.

  • Remiss som berör två eller fler föreningar besvaras av regionstyrelsen och i Hyresgäst­föreningen region Stockholms namn.

  • Om föreningen är negativ till föreslagna platser för nya bostäder, rekommenderas föreningen föreslå en eller flera alternativa platser, med motsvarande antal bostäder, i föreningens område där bostäderna i stället kan byggas.

  • Överklagan görs av förening eller Hyresgäst­föreningen region Stockholm, beroende på vem som svarat på remissen. Överklagan kan endast göras om remissvar inlämnats.

  • En förening ska alltid samråda med regionstyrelsen innan en eventuell överklagan.

    Dialogen är viktig!

  • Vi vill särskilt understryka att det är viktigt att föreningarna inhämtar synpunkter från berörda LH innan remissen besvaras. Detta för att få kännedom om de lokala perspektiven och kunna ta hänsyn till dem i svaret.

  • Om inte en aktiv lokal hyresgäst­förening finns i det berörda området kan synpunkter med fördel inhämtas från husombud och/eller medlemmar.

  • Låt inte bara en person göra jobbet! Även om föreningsstyrelsen har utsett en ledamot som remissansvarig bör hela styrelsen vara ett stöd i föreningens remisshantering när remisser ska besvaras.

    Process för remisshantering:  

  • Remisser som berör regionens föreningar skickas framför allt till den gemensamma inkorgen remisser@hyresgastforeningen.se

  • Regionkontorets bostadspolitiska strateger bevakar remissinkorgen och skickar vidare remisser som rör en förening till remissansvariga och föreningens folkrörelseutvecklare.

  • Föreningen svarar på remissen och ansvarar för att skicka in remissvaret.

  • Föreningarna ska sätta remisser@hyresgastforeningen.se på kopia när de skickar in sitt remissvar eller skicka en kopia av sitt svar till samma adress.

    Stöd till föreningarnas remisshantering

  • Ibland kan det vara svårt att svara på en remiss. Kontakta regionkontorets bostadspolitiska strateger om ni behöver stöd och tips. Det finns även mall, checklista och exempel på remissvar som ni kan använda. Kontakta regionkontoret för mer information.