Jag vägrar dubbelhöjning
Ali Jehad

Påkallande i Malmö 2023

Den 14:e juni frånträdde fem av sex fastighetsägare och ett ombud förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen. Fastighetsägarna som lämnade förhandlingen var Heimstaden, Willhem, Trianon, Rosengård fastigheter och Victoriahem och ombudet var Kanslihuset. I den årliga hyresförhandlingen förhandlades det fram en hyreshöjning på fem procent, och i den andra förhandlingsomgången yrkade fastighetsägarna på ytterligare två procents höjning från och med 1 juli..

Vad händer nu?

Den 14:e augusti underrättade Hyresgäst­föreningen Heimstaden, Victoriahem, Willhem och Trianon i Malmö om krav på återbetalning och skadeståndsanspråk på grund av brott mot förhandlingsskyldigheten. Läs mer i vårt pressmeddelande!

Vi står fortfarande fast vid att 2023 års hyror redan är färdigförhandlade och därför inte ska höjas mer. Men då fastighetsägarna valt att avbryta och lämna förhandlingarna så har vi förhoppningar om att de går till hyresnämnden som då beslutar om hyran.

Det som kan ske framöver är följande:

• Hyresvärdarna går till hyresnämnden som beslutar om hyran.
    eller
  • Hyresvärden försöker höja din hyra utan att förhandla med Hyresgäst­föreningen. Hyresvärden kan till exempel skicka ut en räkning med högre hyra, en så kallad direktavisering. Betala inte en ny högre hyra!

(Uppdatering: Wilhem direktaviserade 15 juni, Trianon och Heimstaden direktaviserade 16 juni och Victoriahem direktaviserade 17 juni. Vissa fastigheter hos dessa hyresvärdar fick inte en direktavisering i juni, det kan då ske i juli. Vissa fastigheter är också undantagna helt. Kontrollera om du berörs på vägradubbelhöjning.nu!)

Förhandlingarna har avbrutits

Förhandlingarna har avbrutits och Heimstaden, Trianon, Willhem och Victoriahem har valt att direktavisera sina hyresgäster, det vill säga skicka ut den nya, oförhandlade hyran till dig som hyresgäst. Rosengård fastigheter och Kanslihuset har valt att meddela att de inte tänker gå vidare i processen, och har i dagsläget inte direktaviserat. Josefssons fastigheter har inte frånträtt förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen.

Om du har fått en hyresavi med en ny, högre och oförhandlad hyra rekommenderar vi följande:

• Betala din gamla, förhandlade hyra. Hör av dig till oss om du får en hyresavi med ett högre belopp än tidigare. Om du får en hyresavi med ett högre belopp och betalar in den summan, kan det tolkas som att du godkänner den högre hyran.
  • Oroa dig inte. Du kan inte bli vräkt eller få en betalningsanmärkning så länge du betalar den gamla, förhandlade hyran. OBS! Var uppmärksam på extra tillägg eller retroaktiva hyreshöjningar från den ordinarie hyresförhandlingen, dessa måste betalas.
  • Berätta för dina grannar.
  • Kontakta Hyresgäst­föreningen om du behöver hjälp.

Gör så här för att betala den senast förhandlade (gamla) hyran

Betala din gamla hyra precis som vanligt. Betala via din internetbank eller använd en tom avi. Tänk på att fylla i:

- Rätt mottagare (samma plus- eller bankgiro som tidigare).
- Rätt hyra (den senast överenskomna, "gamla" hyran).
- Vilken månad betalningen gäller.
- Vilken lägenhet det gäller, gärna lägenhetsnummer.

Om du betalar via autogiro:

- Ta bort ditt autogiromedgivande.
- Betala hyran som beskrivits i stegen ovan.
- Har du tillgång till internetbank betalar du där.
- Du kan även använda telefonbanken eller gå till ett bankkontor och fylla i en bankgiro- eller plusgiroblankett.

Om du betalar via e-faktura:

- Fyll i din gamla, förhandlade hyra.

Har din hyresvärd skickat en ny, högre hyra och du betalade den av misstag?
Ring oss så snabbt som möjligt för rådgivning utifrån din situation! Du når vår regionala rådgivning i Malmö på 010-459 10 40. Öppettider för regionala rådgivningen är måndag–torsdag, kl. 09:00–12:00.

På övriga tider kan du kontakta vår nationella rådgivning på 0771-443 443, måndag–torsdag 08:30-16:30 och fredag 08:00-16:00.

Du får stöd i hyresnämnden

Om du har betalt den gamla, förhandlade hyran kan du få en kallelse till hyresnämnden, då det är hyresnämnden som avgör hyressättningstvisten. När du fått kallelsen ska du kontakta oss så snart som möjligt!

Du når vår regionala rådgivning i Malmö på 010-459 10 40. Öppettider för regionala rådgivningen är måndag–torsdag, kl. 09:00–12:00. På övriga tider kan du ringa vår nationella rådgivning på 0771-443 443, måndag–torsdag 08:30-16:30 och fredag 08:00-16:00.

Du som medlem får då stöd från oss och vi blir ditt ombud i hyresnämnden om du önskar biträde och lämnar fullmakt. Det kostar inget extra utan ingår i medlemskapet. Vi representerar även dig som blir medlem fram tills dess att hyresnämnden tar upp ärendet. Detta är ett undantag från våra vanliga riktlinjer, då tvisten ska ha uppstått under medlemskapet för att man ska ha rätt till biträde. Detta är ett specialundantag beslutat av Hyresgäst­föreningen södra Skånes regionstyrelse för just denna konflikt. OBS! Detta gäller endast denna hyressättningstvist i hyresnämnden.

Är du ännu inte medlem kan du bli det här!