Ystadmodellen

Hyresgäst­föreningen har sagt upp Ystadmodellen

Hyresgäst­föreningen har sagt upp avtalet för den så kallade Ystadmodellen, en lokal hyressättningsmodell som har funnits sedan 2023. Beslutet trädde i kraft den 1 september 2025.

Bakgrund 

2018 påbörjade Hyresgäst­föreningen, Ystadbostäder, Fastighetsägarna Syd tillsammans med Heimstaden, Contentus och Leny Fastigheter ett arbete med att ta fram en lokalt anpassad hyressättningsmodell, den så kallade ”Ystadmodellen”. Ystadmodellen var en systematisk hyressättningsmodell där varje lägenhet bedöms och poängsätts, med syftet att skapa en mer rättvis hyressättning som baseras på vad hyresgästerna värdesätter i sitt boende samt lägenheternas och fastigheternas standard och läge. 

Ystadmodellen infördes 2023 och bruksvärderingar började genomföras under 2024. Det uppstod tidigt ett behov, både bland förtroendevalda och anställda, att se över modellens fördelar och eventuella brister. Hyresgäst­föreningen identifierade områden där modellen behöver omförhandlas, framför allt gällande den geografiska indelningen som har en betydande påverkan på hyresnivåerna. 

Hyresgäst­föreningen har haft flera möten med fastighetsägarna för att omförhandla villkoren i modellen. Vi har presenterat konkreta förslag på lösning för modellens fortsatta användning – men fastighetsägarna har inte själva presenterat några lösningar som tillvaratar hyresgästernas intressen. 

Vad händer nu? (texten uppdaterades senast 11/9)

Hyresgäst­föreningen har sagt upp Ystadmodellen och den har slutat gälla från och med 1 september 2025. Nu förhandlar vi utifrån de senast förhandlade bruksvärdeshyrorna. I alla beslut Hyresgäst­föreningen tar har vi medlemmarnas och hyresgästernas bästa för ögonen och ambitionen är att få till en bättre överenskommelse för hyresgästerna i Ystad. 

Frågor och svar om Ystadmodellen 

Gäller Ystadmodellen fortfarande?
Nej, Hyresgäst­föreningen har sagt upp den och från och med 1 september 2025 gäller inte modellen längre.

Finns det fastigheter där hyrorna förhandlats med utgångspunkt i Ystadmodellen? Hur många lägenheter/fastigheter och vilka fastighetsägare?
Totalt uppskattar vi att ca 600 lägenheter i dagsläget har hyror satta enligt Ystadmodellen. Contentus är en av de fastighetsägare som har förhandlat och bruksvärderat samtliga sina hyror enligt Ystadmodellen. Det finns även fastigheter inom Heimstaden och LENY som omfattas av modellen.

Vad händer med redan förhandlade fastigheter?
Förhandlade hyror utifrån modellen kvarstår, det vi kan påverka är framtida hyres­höjningar.

Hur kommer uppsägningen av modellen att påverka hyresgästerna i Ystad?
Ambitionen är att det ska leda till en bättre balans för framtida hyresjusteringar för hyresgästerna i Ystad. De redan förhandlade hyrorna kvarstår. Det är framtida hyresjusteringar som kan påverkas med en omförhandling av ramavtalet Ystadmodellen.

Kommer Hyresgäst­föreningen att arbeta fram en ny modell tillsammans med fastighetsägarna?
Det vet vi inte i dagsläget. Just nu finns ingen modell att förhandla utifrån, men vi är positiva till systematiska hyressättningsmodeller eftersom de förenklar förhandlingarna samt ska göra hyressättningen mer förutsägbar för hyresgästerna.

Vad är en systematisk hyressättningsmodell?
Hyressättningsmodeller är ett förhandlingsverktyg. Systematiska hyressättningsmodeller är en del av Hyresgäst­föreningens ordinarie förhandlingsarbete. De är inte till för att fastighetsbolagen ska tjäna mer pengar på hyresgästernas bekostnad, utan bygger på principen att likvärdiga lägenheter har lika hyror.

Varför arbetar Hyresgäst­föreningen med systematiska hyressättningsmodeller?
Hyresgäst­föreningen anser att den svenska modellen för förhandling av hyror är bättre än marknadshyror. Det ligger i Hyresgäst­föreningens intresse att förespråka modeller som en trygghet för hyresgäster och för att det systemet inte ska anses förlegat och för att motparten inte aktivt ska förespråka ett annat system behöver det också uppdateras. Att det sker via systematisk hyressättning är för att det även för hyresgäster ska vara tydligt vilken hyra som sätts, och varför.

Kommer uppsägningen att ha en inverkan på de årliga förhandlingarna, och i så fall hur?
I kommande förhandlingar kommer vi att särskilt uppmärksamma de fastigheter som omfattas av Ystadmodellen, då hyrorna där bedöms ligga högre än i det jämförbara beståndet.

Generellt ska man skilja på den årliga hyresförhandlingen och bruksvärdering av hyrorna – det rör sig om två olika processer. Syftet med att säga upp modellen är att skapa bättre och mer rättvisa förutsättningar för hyresgästerna på sikt. Samtidigt är det viktigt för att titta på den slutliga hyran som hyresgästerna ska erlägga och det kommer vi att göra i detta fall. Hyran ska spegla bruksvärdet på orten därför kommer vi i aktuella lyfta detta i kommande förhandlingar.

Ystadmodellen har blivit kritiserad både i press och i sociala medier, är det därför ni har sagt upp Ystadmodellen?
Att göra en översyn är en naturlig del av förhandlingsprocessen och detta har varit planerat sedan tidigare. Detta ledde till att vi sa upp avtalet kring modellen. Hyresgäst­föreningen har givetvis tagit del av den lokala kritik som framförts och vi har haft flera viktiga dialoger med medlemmar och hyresgäster i Ystad.

Hur ser hyresgästernas delaktighet ut i kommande förhandlingar?
Till skillnad från när Ystadmodellen infördes, har Hyresgäst­föreningen nu en ny kommunförening (Ystad/Österlen) och en dedikerad förhandlingsdelegation med förtroendevalda medlemmar som kommer att delta i förhandlingen. De kommer vara delaktiga i det kommande förhandlingsarbetet.

Hur kan ni säga upp ett avtal som ni själva skrivit under på?
Sedan det här avtalet skrevs under har vi fått en ny regionchef, ny förhandlingschef och ny regionordförande.

Vi går kontinuerligt igenom avtal och ibland hittar vi delar som vi inte är nöjda med utifrån hur vi ser att Hyresgäst­föreningen ska agera. I alla beslut behöver vi ha medlemmarnas och hyresgästernas bästa för ögonen, och i den här modellen ser vi att vi bör kunna få till en bättre överenskommelse för hyresgästerna.