MKB-hus i Malmö

MKB har avbrutit förhandlingarna

Sidan uppdateras löpande. Hyresvärden MKB har valt att avbryta förhandlingarna om nya hyror. MKB krävde att få höja hyrorna med 8,25 procent från 1 januari 2024. Hyresgäst­föreningen tycker inte att det är ett rimligt krav. MKB har nu lämnat ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK). 26 400 hushåll med cirka 65 000 hyresgäster berörs.

Nedan hittar du frågor och svar angående de avbrutna förhandlingarna.

Hur påverkar detta mig som hyresgäst?
Att få svar från Hyresmarknadskommittén kan komma att ta tid, HMK har många ärenden och kan ha lång väntetid.

Din nuvarande hyra kommer inte påverkas av att förhandlingen har avbrutits. Din framtida hyresnivå kan ändras antingen genom

·         att Hyresgäst­föreningen och MKB fortsätter förhandlingarna och blir överens

·         genom att Hyresmarknadskommittén tar ett beslut om hyresnivån.

När den kommande hyresnivån är bestämd kommer Hyresgäst­föreningens medlemmar att få personlig information, vi kommer även att skicka ut pressmeddelande.

Kan jag få en direktavisering från MKB, en ny faktura med den hyran som MKB vill ta ut?
Generellt skickar inte allmännyttiga bolag ut hyresavier med direktaviserade hyreshöjningar. Om så ändå skulle bli fallet kommer vi att informera om detta.

Kan jag få en retroaktiv hyreshöjning om detta drar ut på tiden?
En retroaktiv hyreshöjning är när du måste betala hyres­höjningen för en eller flera månader i efterskott. Om du till exempel får en hyreshöjning på 500 kronor i januari men hyres­förhandlingen inte blir klar förrän i mars, kan du behöva betala 1500 kronor (500 x 3) på en och samma gång.
Tyvärr finns det alltid en risk att detta händer när hyres­förhandlingar drar ut på tiden. Det kan därför vara en bra idé att lägga undan lite pengar varje månad, så att du är förberedd om du måste betala för din hyreshöjning i efterhand.

Vad är Hyresmarknadskommittén?
HMK är en nationell kommitté med uppdrag att lösa tvister som rör de årliga hyres­förhandlingarna. HMK består av personer från Sveriges Allmännytta och Hyresgäst­föreningen.

Jag är inte medlem, gör det någon skillnad?
Som medlem får du alltid information från oss om förhandlingsprocessen. Hyresgäst­föreningen förhandlar för alla fastigheter där det finns en förhandlingsordning i huset (cirka 95 procent av alla hyresrätter i landet). Det innebär att vi förhandlar för både hyresgäster som är medlemmar i Hyresgäst­föreningen och icke-medlemmar, läs mer här: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/varfor-forhandlar-inte-alla-hyresvardar-med-oss/ Du är alltid välkommen att bli medlem hos oss, ju fler vi är, desto större kraft har vi för att sätta press på politikerna i till exempel hyresfrågor så som MKBs höga hyreskrav. Om du vill ha information löpande, anmäl dig här: https://link.webropol.com/s/mkbavbrutenforhandling

Artikel i Hem & Hyra 24/11.

Artikel i Sydsvenskan 23/11 (låst artikel)

Artikel i Sydsvenskan 24/11 (låst artikel)