Vybild över Boden
Mostphotos

Hyresgäst­föreningen strandar förhandlingarna i Boden

Hyres­förhandlingarna mellan de privata fastighetsägarna i Boden, Fastighetsägarna Mittnord och Hyresgäst­föreningen har strandat. Hyresgäst­föreningen har lämnat förhandlingarna, besvikna över att fastighetsägarna vägrat lämna sin låsta position kring de historiskt höga yrkandena.

Hyresgäst­föreningens förhandlingsstrateg Krister Häggling
Lennart Jönsson
Hyresgäst­föreningens förhandlingsstrateg Krister Häggling.

- Fastighetsägarnas affärer har gått mycket bra under många år. Nu har vi en ny, gemensamt framtagen modell för förhandlingar som har de tre senaste åren som huvudsaklig grund till förhandlingarna. Detta borde ge rimliga yrkanden och möjlighet till ganska låga överenskommelser. I stället väljer fastighetsägarna, såväl de som förhandlar för sig själva som de som företräds av Fastighetsägarna Mittnord, att tolka den gemensamma modellen så att den inte speglar tidigare resultat, vilket resulterar i dessa enorma yrkanden, säger Hyresgäst­föreningens förhandlingsstrateg Krister Häggling.

Hyresgäst­föreningen ser nu på flera håll att hyres­förhandlingar strandar och vi får en bild av att fastighetsägarsidan satt beteendet med höga yrkanden i system, för att slippa ta ansvar och nå bra överenskommelser. Förhandlingarna med de privata fastighetsägarna i Boden har pågått sedan i september förra året, utan att leda till något resultat.

- Vi förhandlar utifrån samma underlag, men fastighetsägarsidan tolkar uppenbarligen siffrorna på ett annat sätt än vi. Bland annat hävdar de att de har större kostnader än vi kan se att de faktiskt har, säger Krister Häggling.

Hyresgäst­föreningen varnar också för att fastighetsägarna kan komma att kräva retroaktiva hyror, en extra chock i ett redan tufft ekonomiskt läge för många hyresgäster.

Strandningarna gäller de fastighetsägare som företräds av Fastighetsägarna Mittnord, Wiksténs Fastigheter samt Bäckman Fastigheter.