Sedlar
Roland Magnusson Mostphotos

Privata fastighetsägare vill chockhöja hyrorna i Västernorrland

Fastighetsägarna Mittnord yrkar på chockhöjningar av hyrorna från 1 april 2024 i Sundsvall, Timrå, Härnösand, Kramfors och Sollefteå. Höjningar på 12 procent är långt ifrån rimligt och något Hyresgäst­föreningen aldrig kommer att acceptera. Det är inte okej att hela slutnotan för kostnadsökningarna landar på hyresgästerna, samtidigt som fastighetsbranschen fortsätter vara oerhört lönsam.

Maggi Bergne Stämmoobud, Hyresgästföreningen Region Norrland
Mia Dahlström
Maggi Bergne Matfors

Hyresgästerna är mycket hårt pressade av ett år av levnadskostnadskris och höga hyreshöjningar, många hyresgäster har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Samtidigt fortsätter den svenska hyresrätten vara en stabilt lönsam bransch, ökade räntekostnader till trots, och det har den varit under decennier.

Förra året var vinsten per hyreskrona hela 25 procent och många bolag har varit mer än lovligt offensiva i sina investeringar. Nu ökar räntekostnaderna och hyresgästerna förväntas ta hela smällen.

- Det är lite som att fastighetsägarna lämnar middagen utan att betala och lämnar notan åt sina hyresgäster, för ett kalas där vi inte ens deltog, säger Maggi Bergne, ordförande Hyresgäst­föreningen Sundsvall/Timrå.

Det ekonomiska läget är fortfarande riktigt kämpigt för hushållen. Hyresgäst­föreningen räknar med tuffa hyres­förhandlingar i år, men hoppas och tror att dessa kommer att landa i rimliga överenskommelser.

I rapporten Privatvärdarnas ekonomi  kan du läsa mer. Där analyseras kostnadsutvecklingen för strax under 30 privata fastighetsägare, se länk till höger.