Bild på en gata i centrala Boden
Roland Lundgren_Mostphotos

Bäckman fastigheter i Boden vill höja hyrorna med 12 procent

Ett flertal privata fastighetsägare har nu inkommit med krav på att få höja hyrorna för sina hyresgäster för 2024. Senaste kravet kommer från Bäckman fastigheter i Boden

Bild på förhandlingschef Marie Hjorth
Pressbild
Marie Hjorth, förhandlingschef i Norrland

Bäckman fastigheter i Boden har meddelat Hyresgäst­föreningen att de vill höja hyrorna i sina fastigheter med 12 procent från den 1 januari 2024.

Marie Hjorth, förhandlingschef på Hyresgäst­föreningen, anser att budet inte är rimligt.

-Hyresgästerna är mycket hårt pressade efter ett år av levnadskostnadskris och höga hyreshöjningar, många hyresgäster har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Hyresgästerna kan inte förväntas ta hela notan för fastighetsägarnas kostnadsökningar när det är tuffa tider. Det är inte rimligt, säger Marie Hjorth, förhandlingschef.