Kerstin fick bristerna i lägenheten fixade
Att hjälpa frustrerade medlemmar med problem och brister i sina lägenheter är vår vardag på Hyresgästföreningen. Här är ett exempel på varför man ska vara medlem och varför vi hyresgäster är starkare tillsammans!
Publicerat: 2024-02-19
Under ett år hanterar vi många olika ärenden som medlemmar kontaktat oss för att få hjälp med; det kan röra sig om allt från brister i bostaden till för hög hyra. Under 2023 hade vi 1 737 olika ärenden och 4 264 rådgivningar i regionen.
Ett av dessa ärenden är Kerstin som haft en rad olika problem i sin lägenhet med bland annat slitna och missfärgade golv, väggar och tak, sprickor i fönsterkarmar och söndrigt fönster. Sedan 2019 har hon kontaktat sin hyresvärd vid flera tillfällen och felanmält bristerna, utan att hyresvärden gjort något åt hennes problem. Så ska det ju inte vara!
Hon kontaktar Hyresgästföreningen och vår jurist Omar Hamad tar sig an hennes ärende.
-Jag fick se några bilder på lägenheten och jag tyckte att hennes felanmälningar var befogade. Lägenheten var i stort behov av upprustning och eftersom hyresvärden inte lyssnade på hennes upprepade påminnelser om att åtgärda bristerna i bostaden, behövde hon verkligen vår hjälp, säger Omar Hamad, jurist på Hyresgästföreningen norra Skåne.
Han kontaktar hyresvärden och påminner dem att de är skyldiga att fixa bristerna i lägenheten och att hyresgästen kan ha rätt till sänkt hyra från och med den dag felanmälan kommer in tills de har åtgärdat bristerna. Med andra ord innebär det att ju längre tid det tar för hyresvärden att ta tag i bristerna, desto större hyresreduktion kan de behöva betala. Efter flera påtryckningar från Hyresgästföreningens sida fixar hyresvärden i princip alla de brister som radats upp. Ibland krävs det att hyresgästkollektivet visar sin styrka för att få hyresvärden att ta sitt ansvar.
-Jag är glad och tacksam för den hjälp jag fått från Hyresgästföreningen. Tydligen räckte det inte med att jag anmälde bristerna till min hyresvärd, utan det var först när Hyresgästföreningen kontaktade dem som det faktiskt hände något, säger Kerstin.
Juristen tipsar
- Kontakta alltid din hyresvärd först.
Anmäl bristen skriftligen, gärna per e-post. - Dokumentera bristerna i din lägenhet.
Hur vet jag att det är en brist och om jag har rätt till nedsatt hyra?
Läs mer här -> - Läs på om dina rättigheter och skyldigheter.
På denna sida finns mycket matnyttig information för dig som bor i hyresrätt -> - Kontakta Hyresgästföreningen om hyresvärden inte åtgärdar bristerna eller återkommer till dig. Då kan en handläggare eller jurist hos oss ta vidare ärendet och sköter kontakten med din hyresvärd.
- Bli medlem!
Och till sist, om du inte redan är medlem i Hyresgästföreningen – bli det så kan du få hjälp av våra hyresjuridiska experter ->