
Hyresgästföreningen stämmer fastighetsägare i Hässleholm
Hyresgästföreningen lämnade i mars in stämningsansökningar mot Svenska Hus på totalt 1,4 miljoner kronor för brott mot förhandlingsordningen. Svenska Hus har brutit mot de avtal som tecknats med Hyresgästföreningen och har tydligt visat en ignorans mot lagstiftningen, vilket har skadat Hyresgästföreningens förtroende för Svenska Hus.
Publicerat: 2024-05-21

Svenska Hus införde ett inpasseringssystem för sex fastigheter med sammanlagt 291 lägenheter i Hässleholm. Därefter höjde de hyrorna utan att först ha förhandlat med Hyresgästföreningen. Trots påtryckningar under flera månader från Hyresgästföreningen korrigerade inte Svenska Hus de felaktiga hyresavierna. Under perioden januari till april skickades inga nya fakturor ut och ingen återbetalning skedde. I stället fortsatte Svenska Hus att debitera hyresgäster för ett tillval som ännu inte var införhandlat.
– Vi har i många fall överseende med att misstag och fel kan uppstå, men när det rör sig om upprepade fel som drabbar hyresgästerna måste vi agera. Dessutom har vårt förtroende hos hyresgästerna påverkats. Vi har fått information från Svenska Hus som vi sedan förmedlat till hyresgästerna, information som senare visat sig vara felaktig. Detta har skapat förvirring och frustration hos hyresgästerna som har fått höra att situationen ska åtgärdas, men där ingenting sedan händer. Så får det inte gå till. Vi måste markera att ett sådant förfarande inte får upprepas, säger Michelle Komulainen, förhandlare och jurist på Hyresgästföreningen norra Skåne.

I april lyckades Hyresgästföreningen avsluta förhandlingen och förhandla in ett hyrestillägg för inpasseringssystemet från 1 maj 2024. Svenska Hus har nu korrigerat feldebiteringar sedan januari 2024 och återbetalat hyresgästerna. Dock ser Hyresgästföreningen allvarligt på det som har hänt och behöver säkerställa att fastighetsägare följer lagstiftningen och gemensamma avtal. Därför har en stämningsansökan mot Svenska Hus skickats in.
– Svenska Hus har försökt undvika en rättslig process genom att föreslå en uppgörelse om att ge hyresgästerna två månaders hyresrabatt motsvarande kostnaden för det införhandlade tillägget med villkoret att vi drar tillbaka stämningsansökan. Totalt handlar det om 50-130 kronor per lägenhet och månad. Vi är självfallet positiva till att Svenska Hus erbjudit att kompensera hyresgästerna för situationen. Ärendet i hyresnämnden handlar dock om det skadade förtroendet mellan oss och Svenska Hus där de visat en tydlig ignorans mot lagstiftningen och gällande förhandlingsordningar. Vi kommer därför att fortsätta processen med skadestånd, säger Michelle Komulainen, förhandlare och jurist på Hyresgästföreningen norra Skåne.
Läs mer om förhandlingsordning och vår förhandlingsverksamhet