En bok med läsglasögon på en säng
Kari Shea/Unsplash

Medlem hade 13,5 grader i lägenheten

Lottie, ärendehandläggare på Hyresgäst­föreningen berättar här om ett medlemsärende med lyckat resultat: Slutsatsen är att ”trägen vinner”. Glöm att du ska ha så kallt där du bor. Här hittar du även mer information om temperaturer, inför en varm sommar!

Lottie berättar om den kylslagna lägenheten och medlemsärendet som slutade lyckosamt - men vägen dit tog sin tid, via olika kontaktvägar...

- Vår medlem meddelade att hon endast hade 16-17 grader varmt i lägenheten. Det hade varit kallt under en längre tid utan att hyresvärden vidtagit rätt åtgärder. Hyresvärden checkade endast av appen i sin mobil som visade att värmepannan pumpade ut värme så att gradantalet låg inom Boverkets rekommenderade grader plus 20-23.

Vad gjorde du då?

- Första kontakten med hyresvärden (liten privat) togs och jag påtalade att någon drastisk åtgärd måste ske snarast, så att vår medlem samt övriga hyresgäster i fastigheten fick tillräckligt med värme inomhus. Efter flera turer och kontakter med både medlem och hyresvärd, så kom hyresvärden med ett portabelt element till vår medlem.

Den dagen hade hyresgästen endast +13,5 grader i sin lägenhet. Rörmokare skickas ut ett par gånger till fastigheten för åtgärd, berättar Lottie.

- Jag fick sedan besked från vår medlem att nu funkar värmesystemet och hon behöver inte längre använda det portabla elementet. Ett brev skickades till hyresvärden där vi begärde nedsatt hyra för undermålig värme i bostaden samt kompensation för extra elförbrukning gällande det portabla elementet, totalt 1.360 kr.

Här blev det tyst. Lottie fick inget svar från hyresvärden på utsatt tid, och skickade då en påminnelse via sms. Efter det skickades ett nytt brev med påminnelse, men det kom inget svar. Lottie provade då med en påminnelse via mejl igen till hyresvärden, och upplyste denne om att "får vi inget svar så funderar vi på att deponera summan till Länsstyrelsen". Lottie igen:

- Samma dag fick jag en bekräftelse från hyresvärden på att han går med på vår begäran om 1.360 kr. Medlemmen meddelade senare att nu är kompensationen fixad. Trägen vinner!