Inredningsbild ur vardagsrum
Jade Stephens/Unsplash

Hallå där Johanna!

Du är kommunikatör på Hyresgäst­föreningens servicecenter och har god koll på de frågor som kommer in under ett år. Berätta mer om vad som är vanligt att undra över, och vilka råd du tycker är allra viktigast att ge när en medlem hör av sig!

- Den allra vanligaste frågan som medlemmar har rör brister och skador av olika slag. Vad är en brist, hur länge ska jag behöva vänta på en åtgärd och hur ska hyresvärden åtgärda bristen. Frågor om ekonomiska krav från hyresvärden och när hyresgästen kan bli ersättningsskyldig är den tredje vanligaste frågan i just er region.

Har du något särskilt råd, som du tar upp när medlemmar hör av sig?

- När det gäller viktiga råd så säger jag oftast samma sak, vilket kan bli lite tråkigt. Men det är otroligt viktigt att läsa genom sitt hyresavtal och andra former av godkännandeavtal och överenskommelser som man gör – innan man skriver under. Står det något som du inte förstår, fråga, och ta dig tid att läsa genom allt innan. Annars finns det risk för tråkiga överraskningar i efterhand.

Finns det något som är särskilt viktigt att veta vid olika tider på året?

- Under höst, vinter och vår får vi väldigt många frågor om inomhustemperatur – av förklarliga skäl. Ett bra tips är att inte täcka för element med gardiner och möbler utan istället låta värmen från elementen fördelas fritt i bostaden.

- Sedan är det viktigt att felanmäla dragiga och otäta fönster och dörrar med mer, sådant som påverkar temperaturen. Och upplever du att det är för kallt inomhus – mät temperaturen i olika rum, cirka 60 centimeter ovanför golvet och ungefär en meter från ytterväggar. Är det kallare än 20 grader ska du felanmäla det, skriftligt, till din hyresvärd.

Här kan du läsa mer om temperaturer: Klicka på länken här!

Nu med pandemin, finns det något som är aktuellt då?

- Alla har påverkats av corona och alla de begränsningar som pandemin inneburit. Många längtar nog efter att hitta på saker och träffa nya människor. Även om vi inte kan göra allt som vi gjort tidigare så går det att tänka om och tänka nytt. Hyresgäst­föreningen är alltid på jakt efter medlemmar som vill engagera sig lokalt. Hör av dig till oss på Servicecenter så lotsar vi dig vidare!

Och så lite fakta - berätta var och hur en medlem får tag i er!

Under 2021 tog Hyresgäst­föreningens Servicecenter emot ca 300 000 samtal och mejl.

Så kan du kontakta Hyresgäst­föreningens Servicecenter:

Ett nummer: 0771-443 443. Servicecenter har öppet måndag till torsdag 08:30 - 16:30 och fredag 08:00 - 16:00.

Medlemscenter medlemscenter@hyresgastforeningen.se

Hjälper dig som vill bli medlem eller som har frågor om medlemskapet. Välj knappval 1 för att veta mer om oss eller registrera dig som medlem. Välj knappval 2 om du har frågor om ditt medlemskap.

Rådgivningen radgivningen@hyresgastforeningen.se

Hjälper dig som är medlem och vill ha juridisk information om ditt boende. Välj knappval 3.

Växeln info@hyresgastforeningen.se

Hjälper dig som söker en enskild medarbetare eller som har övriga frågor. Välj knappval 4.