En kvinna och två barn sitter i en soffa och läser bok

Hyres­förhandlingar 2024

Här hittar du information om årets hyres­förhandlingar. Undrar du vad som händer vid förhandlingsbordet där du bor? Klicka dig vidare till din regionala förhandlingsida. Har du frågor om förhandlingar eller annat som rör ditt medlemskap, testa vår chatbot i pratbubblan längst ned på skärmen.

Fastighetsägarna vill höja hyrorna med 12 %

Hittills har Fastighetsägarna gått ut med att de vill höja hyrorna med 12 % på flera ställen i Sverige. Det är en helt orimlig höjning. När vi nu sätter oss ner och börjar hyresförhandla kommer vi göra allt vi kan för att det inte ska bli några 12 % hyreshöjningar för Sveriges hyresgäster. Det är inte hyresgästerna som ska behöva betala hela hyresnotan. Och att chockhöja hyror är inte lösningen. Vad som däremot är lösningen är att hålla hyrorna på en balanserad och bra nivå, det tjänar både hyresvärdarna och hyresgästerna på.

Tillsammans är vi starka

Ett av Hyresgäst­föreningen främsta uppdrag är att förhandla hyran för Sveriges hyresgäster. Vill du också vara med och påverka din och andras hyra? Då borde du bli medlem.

Hyreshöjning 2024 - lokala förhandlingar

Söker du information om hyreshöjningar hos din hyresvärd? Nästa alla hyres­förhandlingar görs på lokal nivå. I listan nedan hittar du aktuell information om förhandlingsläget med hyresvärdarna i din region.

Läs senaste nytt om förhandlingarna i din region:

Varför vill fastighetsägarna höja hyrorna så mycket?

Fastighetsägarna vill höja hyrorna på grund av de påverkas av den ekonomiska kris som vi befinner oss i just nu. Men fastighetsägare har under många år haft det väldigt bra och tjänat mycket pengar. Att hyresgästerna nu ska behöva ta den största smällen när fastighetsägarna haft det så bra under så lång tid är inte rättvist. Vi går inte med på det!

Kommer hyres­förhandlingarna ta lika lång tid i år?

Den ekonomiska kris som vi befinner oss i gjorde att förra årets hyres­förhandlingar drog ut på tiden. Men med den nya förhandlingsmodellen som har tagits fram hoppas vi att hyres­förhandlingarna kommer gå smidigare i år. Om du är intresserad av förhandlingsmodellen kan du läsa mer här

Hyres­förhandlingar 2023

Nu kanske du tänker, höjdes inte hyrorna precis? Jajamän, det stämmer! Grejen är den att vi hyresförhandlar varje år, och 2023 var ett minst sagt speciellt år där fastighetsägarna ville höja hyran rekordmycket. Alltså orimligt mycket. Det gick vi såklart inte med på och lyckades hålla nere hyrorna.

Årets hyres­förhandlingar kommer bli tuffa, men vi gör allt vi kan för att du ska få en rimlig hyreshöjning