Grupp personer klädda för hemmamys

Det är något stort med att vara många

Varför då? Jo för då får vi en starkare röst när vi ska förhandla hyran och bra villkor för dig som hyr ditt boende. Med fler personer som har samma intresse eller bekymmer som dig, desto mer kan du påverka och förbättra i boendefrågor som är viktiga för dig. Välkommen du med!

Är man fler kan man göra ännu mer

Vi är en av Sveriges största folkrörelser med över 570 000 medlemmar som tillsammans jobbar för att du som hyresgäst ska bo bra och tryggt. Hyresgäst­föreningen arbetar för rimliga hyror och schyssta villkor för alla som valt att bo i hyresrätt. Man ska ha pengar över till livet när hyran är betald helt enkelt. Men det är ju du som hyresgäst som vet bäst hur det är att bo i just ditt område och vad som behövs där du bor. Därför ska du bli medlem hos oss. Så att du får en starkare röst i boendefrågor som du bryr dig om. Vad är viktigt för dig?

Allt det här får du som medlem:

• Vi förhandlar din hyra

Det kan vara svårt att ensam höja sin röst som hyresgäst när fastighetsägaren vill höja hyran orimligt mycket. Därför finns vi. För att se till att hyran är rimlig med bra villkor för dig som hyresgäst.
  • Rådgivare som kan allt om dina hyresrättigheter

Som medlem i Hyresgäst­föreningen har du tillgång till juridisk rådgivning. Vi hjälper dig med alla frågor som rör ditt boende och din hyra. Dessutom företräder vi dig om en tvist skulle uppstå med din hyresvärd.
  • Förbättra ditt boende

Drömmer du om ett tryggare bostadsområde eller vill du få det mer trivsamt där du bor? Vi hjälper dig att förverkliga boendefrågor som du tycker är viktiga. Som medlem har du också möjlighet att påverka hyresförhandlingen.
  • Hjälp med hyran om du blir arbetslös

Vår BoKvar-försäkring hjälper dig att betala delar av din boendekostnad om du skulle bli arbetslös eller långvarigt sjuk. Bli medlem nu så får du BoKvar-försäkringen kostnadsfritt under tre månader. Mer om försäkringen.
  • Erbjudanden och rabatter som ger ett rikare liv

Vi vill ge dig mer pengar över till livet när hyran är betald. Ta del av rabatter och erbjudanden på resor, nöjen och vardagstjänster.
En grupp kvinnor med svarta glasögon, kofta och stora halsband

Få en starkare röst i boendefrågor som är viktiga för dig!

• Hyresförhandling
  • Juridisk rådgivning