Dags att grilla? Tänk på det här innan du tänder grillen

Flintastek, halloumi eller folielax? Äntligen dags att ta fram grillen. Men innan du kånkar kol och kladdar tzatsiki kan det vara bra att ha koll på var det är okej att grilla.

Temperaturen stiger och grillsuget gör sig påmint – men vi som bor i lägenhet har som bekant vissa regler att förhålla dig till. Oroa dig inte, här är guiden till en bekymmersfri grillsommar.

Grillning på balkongen

Det finns inget i lagen som förbjuder grillning på balkongen – däremot brukar många hyresvärdar förbjuda det i sina ordningsregler. Därför är det viktigt att ta reda på vad som gäller där just du bor innan du tänder grillen. Att grilla på balkongen medför såklart en brandrisk, så här gäller det att vara försiktig. Undvik att grilla på balkongen om det är blåsigt ute då det ökar brandrisken.

Tänk på att även om din hyresvärd inte har något förbud mot att grilla på balkongen så är det alltid förbjudet att störa sina grannar. Grillrök kan klassas som en störning, så var lyhörd för vad dina grannar tycker. Det kan dessutom vara förbjudet att grilla på balkongen om det är eldningsförbud i området.

Grillning på innergården

I många hyreshus finns en fast grill på innergården. I andra hus är grillning på gården inte tillåten. Ta reda på vad som gäller i ditt hus innan du plockar fram engångsgrillen. Tänk också på att hålla innergården städad och att inte lämna skräp och grillrester efter dig. Var dessutom försiktig med underlaget för att undvika brännmärken i gräset.

Rätt grill kan störa mindre

Även om grillning är tillåten finns alltid risken att du bor bredvid någon som av olika anledningar inte klarar av rök. En elgrill kan vara ett bra alternativ, den osar ofta mindre än kol- och gasolgrillar.

Stör du dig på grillrök i huset?

Ett första steg är alltid att prata med grannen det berör. Berätta att röken stör och undersök om ni kan komma fram till en gemensam lösning. Om din granne inte lyssnar utan fortsätter grilla trots att du sagt till, kan du vända dig till din hyresvärd. Ofta kan värden hjälpa dig. Skulle det vara så att värden inte tar tag i problemet kan du som medlem vända dig till oss på Hyresgästföreningen. Vi ger dig råd, stöd och hjälp.

Viktigt att tänka på säkerheten när du grillar

• Lämna inte grillen utan tillsyn.
  • Häll inte tändvätska på en grill som brinner.
  • Förvara tändvätskan minst tre meter från grillen.
  • Om du använder engångsgrill måste den vara helt släckt och svalnad innan du slänger den.
  • Tänk också på att placera engångsgrillen på underlag som inte kan ta eld.
  • Häll vatten på använd kol – kolet kan behålla värme och glöd i upp till tre dygn.
  • Ställ en hink med vatten intill grillen om olyckan skulle vara framme.