Värden sänkte hyran

Joel var överlycklig över sin första lägenhet. Den låg mitt i Malmö, var fint planerad och det var nära till allt. Eftersom han jobbade och delade lägenheten med en kompis klarade han månadshyran på 15 000 kronor.

Hade bara hyresvärden skött underhåll och service, hade allt varit perfekt. Men snart visade det sig att underhållet som utförts tidigare var slarvigt gjort. Och när det började läcka genom ett fönster, när det kom in möss i lägenheten, när ytterdörren inte gick att stänga och så vidare, ja, då var hyresvärden som bortblåst.

Joel tittar ut från ett takJoel blev arg, började agera, gav sig inte. Han tog hjälp av Hyresgästföreningen och så småningom landade ärendet i Hyresnämnden. Där vann Joel och värden blev inte bara tvungen att fixa de värsta felen, han fick också sänka hyran från 15 000 till 8 600, nära nog en halvering. Det visade sig också att lägenheten var felmätt. Den verkliga ytan var 90 kvadratmeter, och inte 120 som det stod i kontraktet.

– Jag har lärt mig mycket om hyreslagen under resans gång, intygar Joel som också säger att han inte klarat detta själv utan stöd från Hyresgästföreningen.

Med en lägenhet i bra skick – även om en del fel återstår att fixa – trivs Joel igen. Numera studerar han vid högskolan. I dag delar han bostaden med sin bror och är förstås nöjd med den sänkta hyran.

– Jättebra! Nu bor jag billigare än många som har studentrum.

Vill du också göra skillnad?