Rosa lappar gav nytt bad

Vad gör vi, undrade hyresgästerna Kristina och Fredrik, när vi har ett 50-tal hål i badrumsväggen och värden inte ens vill komma och titta? Inte nog med att det är fult, det kan vara en fuktskada också, här är fuktfläckar i taket.

Kristina och Fredrik trivdes i sin fyra i centrala Örebro, en ljus och härlig lägenhet, om det inte hade varit för alla hålen som gjorts av tidigare hyresgäster.

Klokt nog var de medlemmar i Hyresgästföreningen och vände sig till ärendehandläggaren Lotta på Örebrokontoret. Hon trodde på medlemmarna och tog kontakt med hyresvärden Örebrobostäder som avfärdade klagomålen. Enligt inflyttningsprotokollet var det bara 20 hål i väggen ”och det får man leva med”. Men värden erbjöd sig att svetsa igen dem.

Men det accepterade inte hyresgästerna. Lotta insisterade då på en besiktning på plats. Efter en del tjat fick hon igenom den. Inför besiktningen rådde Lotta hyresgästerna att sätta upp en ”post-it-lapp” vid varje hål så att det skulle bli tydligt hur många det egentligen var.

Så blev det dags för besiktning. Bovärden från Örebrobostäder verkade lite skeptisk när han klev in genom ytterdörren men blev alldeles tyst när han öppnade badrumsdörren och såg en vägg fullsmockad med rosa små lappar.

– Oj…

Det visade sig nu att det fanns 103 hål i väggarna. Här var också en fuktskada. Och hyresgästerna fick ett helrenoverat badrum – tack vare Lotta och hennes lappar.

– Underbart! jublade Kristina och Fredrik.