Osby

Bostadspolitiskt program

Hemmet är en av samhällets viktigaste delar. I Osby byggs flera nya hem och det är bra. Men ännu fler hyresrätter behöver byggas – framför allt för dem som flyttar hemifrån för första gången eller inte har den största plånboken. När människor mår bra i sina hem så mår samhället också bra.

Livet är svårt att leva utan ett hem. I hemmet finns livsbasen. Det är där vi återhämtar oss, äter, fostrar barn, vårdar relationer, städar, älskar, klappar katten, skäller på varandra och gör upp storslagna semesterplaner. I ditt hem bestämmer du och ingen annan. Att ha ett eget hem är dessutom en mänsklig rättighet.

Hemmet är också en av samhällets viktigaste delar. Att alla har ett hem där man själv bestämmer är avgörande för både välfärd och för samhällets utveckling. När människor mår bra i sina hem så mår samhället också bra.

I regeringsformen står det att det åligger det allmänna att trygga rätten till en bostad. Det låter bra, men på många håll i Sverige är det inte så och även i Osby är det bostadsbrist.

I Osby byggs flera nya hem och det är bra. Men ännu fler hyresrätter behöver byggas – framför allt för dem som flyttar hemifrån för första gången eller inte har den största plånboken. Alla som vill bo i Osby ska kunna göra det. Bostadsbristen ska inte sätta käppar i hjulet för kommunens näringsliv och utveckling.

I Osby arbetar vi för:

Rimliga hyror

Att hålla hyrorna nere är en av Hyresgäst­föreningens viktigaste uppgifter. I Osby förhandlar vi hyrorna med både allmännyttiga Osbybostäder men även med privata hyresvärdar. Med detta system vill vi tillsammans ta ansvar för att hyrorna är rimliga.

Fler hyresrätter

Det byggs i Osby, men det behövs mer. Unga som vill flytta till sitt första egna boende har det extra svårt. Därför behövs fler hyresrätter – framför allt mindre som alla har råd att bo i.

Trivsel, trygghet och inflytande i hemmet

I ditt hem är det du som bestämmer – i alla fall ganska mycket. Hyresgäst­föreningen hjälper dig som hyresgäst att veta vad som gäller så att du trivs och känner dig trygg där du bor. Det gör vi exempelvis genom att arbeta med integration på olika sätt, med öppna kvarterslokaler, aktiva medlemmar i husen och genom att göra trygghetsvandringar tillsammans med hyresgäster och hyresvärd.