En kille ligger på soffan och vilar

Hur gör jag smarta miljöval?

I ett hållbart samhälle är klimatfrågan löst och naturresurserna räcker till alla. Det är dit vi strävar, men vi är inte där idag. Som hyresgäst kan du själv bidra till en miljövänligare omgivning genom att göra smarta val i ditt eget boende och i ditt bostadsområde.

Förbättra miljön i ditt bostadsområde

Förutom att agera miljövänligt i din bostad kan du också göra insatser för den gemensamma boendemiljön. Det kan handla om sopsorteringen, tvättstugan, utebelysningen eller lekplatsen på gården. Genom att gå ihop med dina grannar kan ni lättare nå framgångar i kontakterna med hyresvärden, vilket behövs för att lyckas. Ju fler som bidrar desto bättre.

En hållbar samhällsutveckling

Hyresgäst­föreningen arbetar med energi- och miljöfrågor för att vi vill se en hållbar samhällsutveckling med ett bra boende – nu och i framtiden. Om vi gemensamt kan minska energianvändningen och få ett mer miljöanpassat boende kommer det på sikt att ge lägre kostnader för bostadsföretagen och bättre förutsättningar för en mer gynnsam hyresutveckling.

Få mer information

Vill du engagera dig i miljö- och energifrågor där du bor? Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.