Foto på fasaden till regionkontoret, som är en gul plåtfasad med en stor skylt där det står Hyresgäst­föreningen.
Johan Öhman

Öppet brev till allmännyttans styrelseledamöter i Göteborg

Här kan du läsa det öppna brevet som Hyresgäst­föreningen region Västra Sverige har skrivit till styrelseledamöter i de kommunala bostadsbolagen i Göteborg efter att bolagen lämnat de lokala hyres­förhandlingarna.

Framtiden AB och dotterbolag har yrkat på en hyreshöjning med 20 procent under fyra år. Det är en nivå som Hyresgäst­föreningen inte kan acceptera. Bolagen har därför strandat förhandlingarna. Du som ledamot i bolagsstyrelsen, utsedd av Kommunfullmäktige, har ansvar i den situation som vi nu befinner oss i. Vi uppmanar ditt bolag att gå tillbaka till förhandlingsbordet och visa större hänsyn för hyresgästernas perspektiv.

Det är sjunde året i rad allmännyttan i Göteborg lämnat de lokala förhandlingarna. Det är ett oansvarigt agerande med hänsyn till hyresgästernas situation. Att inte fortsatt förhandla lokalt för att få ut största möjliga hyra är ett hårt slag mot hyresgästernas ekonomi under rådande inflation med kostnadsökningar till följd. Alla – allmännyttans hyresgäster som bolagen – tjänar på balanserade och skäliga hyresnivåer. Ingen tjänar på orimliga yrkanden och utdragna konflikter. De stora förlorarna vid strandade hyres­förhandlingar är hyresgästerna, som riskerar retroaktiv hyreshöjning. Har du som ledamot i styrelsen agerat mot detta? Har du som ansvarig försäkrat dig om att ha fått hela bilden av konsekvenserna för bolagets hyresgäster?

Bolagen har flera ekonomiskt goda år bakom sig. De senaste tre åren gjorde de fyra kommunala bolagen i Göteborg sammantaget drygt 1 800 miljoner kronor i vinst (resultat efter finansiella poster). Att det varit två år med sämre ekonomiskt läge är inte tillräckliga argument för hyreshöjningar som pressar hushållen hårdare.

Det finns ekonomiska muskler i bolagen för en rimlig hyresnivå och samtidigt utveckla allmännyttan. Vi ska vara glada och stolta över att vi har välmående bolag, som klarar ett eller två år av ökade kostnader och högre räntor och kan överbrygga sämre tider. Hyresgästerna ska inte behöva stå för hela kostnaden.

Som styrelseledamot i bolaget är du med och sätter ekonomiska ramar och är ytterst ansvarig för bolaget. Det är ditt ansvar att säkerställa att allmännyttan lever upp till sitt samhällsuppdrag. Bolagets styrelse behöver ta tyglarna och styra med ett långsiktigt perspektiv där inte det kortsiktiga står i fokus. Att lämna förhandlingsbordet är inte att värna den svenska förhandlingsmodellen.

Vi uppmanar dig som styrelseledamot att agera för att bostadsbolaget tar tillbaka förhandlingarna lokalt och ger bolaget förutsättningar för att ta hänsyn till hyresgästerna situation.

Hälsningar,
Ronny Bengtsson, regionordförande Hyresgäst­föreningen Västra Sverige