Kollage med tre foton från kvarterslokalen i Kullgården.

Drömlokal med 70-tals tema

Det började med en återstartad lokal hyregästförening som fick chansen att renovera om sin kvarterslokal. Ett år senare är lokalen nu invigd, upprustad och fräsch, men med historian bevarad.

Tre av styrelseledamöterna i den lokala hyresgäst­föreningen Kullgården står i kvarterslokalen före renoveringen.
Hyresgäst­föreningen

Bostadsområdet Höjden på Kullgårdsvägen i norra Lerum byggdes i slutet av 1960-talet av kommunala bostadsbolaget Förbo och består av cirka hundra hyreslägenheter i form av tvåvånings radhus.

Hösten 2022 bildades en lokal hyresgäst­förening i området och i samband med starten hörde föreningen talas om en särskild satsning i Hyresgäst­föreningens 100-årsfirande som går under namnet ”Din drömlokal”, där varje region får välja ut en kvarterslokal och lokal hyresgäst­förening som får ekonomiskt stöd till uppfräschning och eventuellt tillgänglighetsanpassaning.

– Vi skickade in en ansökan och i januari fick vi veta att vi blivit utvalda. Vi får 50 000 kronor till att renovera lokalen och ytterligare 50 000 för en tillgänglighetsanpassning med hörslingor med mera, säger Catherine Gauffin som är ordförande i den lokala hyresgäst­föreningen.

Även Förbo ställde sig positiv till uppfräschningen av den gamla föreningslokalen i området som stått tom i många år. Renoveringen inleddes sommaren 2023.

Kollage med foton från när lokalen renoveras.
Nya styrelsen för den lokala hyresgäst­föreningen Kullgården på invigningen i oktober 2023.

Ny lokal och invigning

På hösten blev renovering klar och i oktober var det dags för invigning. Grannar, kollegor från andra Hyresgäst­föreningar, Förbo-anställda, politiker och bekanta minglade och imponerades av den nyrenoverade källarlokalen i bostadsområdet Höjden i Lerum, och den fina samling 70-talsmemorabilia som föreningen samlat ihop på marknader och i begagnat-affärer under sommaren.

– Sedan vi hämtade nycklarna till lokalen i maj och tömde allt så har vi levt med den här frågan dygnet runt. Vi tänker oss massa aktiviteter här i lokalen framöver, men kanske först nästa år. Det har varit full fart i sex månader och vi orkar inte mer just nu, säger Catherine Gauffin.

I videospelaren här nedan kan du se en intervju med Catherine Gauffin om resan med drömlokalen. Du hittar också en video på hur lokalen såg ut före och efter renoveringen.

Blockerat innehåll.

Hör ordförande Catherine Gauffin i lokala hyresgäst­föreningen Kullgården berätta om hur de skapade sin drömlokal med 70-tals tema.

Blockerat innehåll.

Följ med på en videorundtur i hur lokalen såg ut före och efter renoveringen.