Styrelsearbete
Hyresgäst­föreningen

För styrelsen genom ABF

Hyresgäst­föreningen region Sydost är medlem i ABF och det är genom dem som vi genomför många av våra utbildningar. Genom samarbetsavtalet kvalitetssäkrar vi att alla förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen erbjuds samma utbildningar oavsett var man bor.

Här samlar vi kurser som passar er som styrelse gemensamt eller anpassat utifrån uppdrag. Kurserna är både för er i en Hyresgäst­förening och i en lokal hyresgäst­förening.

Flera av kurserna anordnas under året och du blir kallad/har möjlighet att anmäla dig medan en del av utbudet är något ni kan efterfråga och boka. Kommande kurser hittar du här

Styrelsearbete

Den här kursen kan ni som styrelse i en Hyresgäst­förening eller i en lokal hyresgäst­förening boka. Passar bra för er som vill stärka och utveckla ert styrelsearbete eller om ni till exempel har flera nya ledamöter eller är en helt ny styrelse. Vi går igenom vad det innebär att vara förtroendevald i en styrelse och andra smarta tips ni bör tänka på, till exempel vad stadgarna säger och betyder.

Styrelseutveckling

Den här kursen vänder sig till er som varit styrelse i en Hyresgäst­förening eller lokal hyresgäst­förening i minst tre år. Här utvecklar vi ert arbetssätt och era metoder.

Att vara ordförande

En kurs för dig som är nyvald eller som varit ordförande ett tag och vill fräscha upp dina kunskaper. Hur kan du vara en bra ledare i en styrelse eller en förhandlingsdelegation, hur gör man och vad ska man tänka på?

Att vara sekreterare

En kurs för dig som är nyvald eller som varit sekreterare ett tag och vill fräscha upp dina kunskaper. Hur skriver man ett protokoll och vad mer bör man tänka på?

Att vara ekonomiansvarig/kassör

En kurs för dig som är nyvald eller som varit ekonomiansvarig ett tag och vill fräscha upp dina kunskaper. Vad gör man som ekonomiansvarig?

Handledarutbildning - att vara den som lär ut

Är du intresserad av att hålla i egna studiecirklar eller kurser? Den här kursen vänder sig till dig som vill utvecklas i konsten att lära ut. Här får du pedagogiska verktyg om hur du skapar delaktighet och engagemang hos deltagarna.

Hybridmöte

Ett hybridmöte innebär att några deltagare är med på plats i lokalen medan några andra ansluter sig digitalt. Ska ni ha ett sådant möte finns det lite att tänka på. Här får ni tipsen ni behöver för ett bra hybridmöte.

Hyresgäst­föreningen

Vill du veta mer eller göra en bokningsförfrågan?

Kontakta oss!

Skicka e-post