Susanna Sjöblom

Tillsammans mot chockhöjda hyror

Nu har förhandlingarna om nästa års hyror börjat och vi har redan fått flera krav på chockhöjningar från många hyresvärdar, ända upp till 17,53 procent! Sådana krav är fullständigt oansvariga och det finns inte en chans att hyresgästerna skulle klara det.

Förhandlingarna om nästa års hyror har börjat. Vi ser redan nu att många hyresvärdar kräver helt absurda höjningar. I Stockholms­regionen har branschorganisationen Fastighetsägarna krävt tolv procent, vilket självklart är helt orimligt. Det skulle leda till en social katastrof och många hyresgäster skulle inte ha råd att bo kvar i sina hem.

Men ännu värre är faktiskt en allmännytta. Gotlandshem har krävt hela 17,53 procent i hyreshöjning! Att en allmännytta beter sig så är chockerande och bedrövande.

Vi vet att många hyresgäster är hårt pressade efter det senaste årets ökande kostnader och har svårt att få ekonomin att gå ihop. Fastighetsägare har däremot gjort stora vinster under många år, men försöker nu ändå lägga över sina kostnader på hyresgästerna, det är inget annat än oansvarigt.

Tillsammans, precis som förra året kommer vi kämpa för alla hyresgästers bästa i förhandlingsrummen. Störst möjlighet att påverka har vi när vi går ihop och tillsammans ser till att synas och höras. Vi har därför tagit fram påverkansmaterial som jag uppmuntrar alla att använda sig av. Vi har även lanserat en ny sida på vår webbplats där den som vill kan följa de senaste uppdateringarna kring hyres­förhandlingarna i vår region.

Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att hålla nere hyreshöjningarna!

Susanne Sjöblom, ordförande, Hyresgäst­föreningen region Stockholm