”Hyran går före barnmaten, elen och allt annat”
Vad gör juristerna på Hyresgästföreningen, egentligen? Vilken typ av ärenden får de in? Och är det verkligen så farligt att någon gång vara lite sen med hyran? Johan Perup, jurist på Hyresgästföreningen norra Skåne, ger dig en inblick i hans arbete.
Publicerat: 2025-01-22
Det börjar med att ett ärende kommer in via den nationella rådgivningen. Därefter slussas det vidare till regionen det berör. Juristerna tar vid och hjälper våra medlemmar utefter bästa förmåga. Det är det korta svaret.
– Det är verkligen högt och lågt; alltifrån Elsas spis som inte fungerar till människor som riskerar att bli vräkta. Vid den här årstiden är det förstås mycket köldärenden, fastighetsägare som lite diskret sänkt temperaturen, säger Johan Perup, jurist på Hyresgästföreningen region norra Skåne.
Ett annat vanligt ärende är att de behöver förhandla om förkortad uppsägningstid av olika anledningar.
– Vi hade ett ärende där hyresgästen och hyresvärden var som katt och hund. Eller nej, det var mer som lejon och varg, faktiskt. Det slutade med att jag fick gå in och genom en dialog med hyresgästen få denne att inse att det allra bästa nog var att flytta. För det är ju väldigt svårt för en hyresvärd att säga upp en hyresgäst, Sverige har det starkaste besittningsskyddet i världen. Lösningen blev förkortad uppsägningstid och hyresvärden gick också med på att bekosta flyttkostnader plus en ny tvättmaskin i hyresgästens nya bostad. Alla blev nöjda och den här typen av ”kreativa lösningar” jobbar vi mycket med.
Så är det mycket förlängningstvister – det vill säga att en hyresgäst blivit uppsagd av någon anledning. Vanligaste orsaken är att man inte betalat in hyran i tid.
– Betala alltid hyran i tid. Det kan räcka med en enda sen hyra för att du ska ha förverkat hyresrätten. Hyran går före barnmaten, elen och allt annat. För i alla andra fall kommer det påminnelseavgifter, sedan inkasso och så vidare. Så fungerar det inte med hyran.
Betala alltid hyran i tid. Det kan räcka med en enda sen hyra för att du ska ha förverkat hyresrätten.
- Johan Perup, jurist på Hyresgästföreningen.
Att vara hyresgäst, som annars är förknippat med en trygg boendeform, kan vara mer komplext än du tror. Säg att du har fest och en av dina gäster tar sönder en ruta i entrén. Är det ditt ansvar? Ja, som kontraktsinnehavare är du ytterst ansvarig. Du kan se ditt medlemskap hos Hyresgästföreningen som en försäkring när oväntade situationer uppstår och du inte vet vad som gäller. Då är det en stor trygghet att ha tillgång till juridisk rådgivning men även att en jurist kan biträda dig i en tvist som hamnar i tingsrätten.
Den senaste tiden har Johan räddat ett par hyreskontrakt men det har inte handlat om att hyran inte betalats i tid.
– Vi hade en hyresgäst som inte kunde ta hand om sin lägenhet och värden ville därför säga upp kontraktet. Då tog vi en dialog med socialförvaltningen och det hela landade i att hyresgästen fick flytta till ett stödboende. Det kändes bra att kunna hjälpa hyresgästen från att inte riskera att hamna i hemlöshet.
Ungefär det här gör våra jurister på Hyresgästföreningen om dagarna och det är inte alltid det enklaste jobbet. Rättare sagt kan det vara en tuff roll där man i många situationer behöver, utöver juristrollen, vara medmänsklig och ha ett stort hjärta.
Tillsammans är vi starkare!
Att lösa den här typen av konflikter ensam kan vara mycket svårt, och det är inget du som hyresgäst ska behöva göra. Det är därför vi finns! Kontakta Hyresgästföreningen om din hyresvärd inte åtgärdar brister eller återkommer till dig. Då kan en handläggare eller jurist hos oss ta ärendet vidare och sköta kontakten med din hyresvärd. Det är tillsammans som vi kan åstadkomma förändring på riktigt.