En gul lägenhetsfastighet med bruna balkonger.

Hyresgäster i Burlöv får mindre att säga till om kring sitt lägenhetsunderhåll

Efter 39 år säger Burlövs Bostäder upp avtalet om hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU). Beslutet innebär att hyresgästerna förlorar den årliga återbäringen samt möjligheten att själva påverka underhållet.

Burlövs Bostäder har beslutat att säga upp det så kallade hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet (HLU)*, ett avtal som funnits sedan 1986, vilket de har laglig rätt att göra. Den sista utbetalningen till hyresgästerna sker i december 2025. Därefter går bolaget över till traditionellt lägenhetsunderhåll. Det innebär att Burlövs Bostäder kommer att utföra underhållsarbete med ett intervall på 12 till 20 år, beroende på typen av underhåll. Deras argument är att de betalar ut för mycket i rabatter och att underhållet blir eftersatt när många väljer rabatten istället.

Uppsägningen av HLU skedde i samband med att Burlövs Bostäder lämnade den årliga förhandlingen. Varpå ärendet gick vidare till Hyresmarknadskommittén, som beslutade om en hyres­höjning på 5,2 procent från och med 1 januari 2025 – en av de högsta höjningarna bland allmännyttorna i södra Skåne. 

– Hyresgäst­föreningen ser allvarligt på beslutet. Det är omdömeslöst av Burlövs bostäder att säga upp HLU som har varit ett uppskattat system som gett hyresgäster inflytande över sitt boende, samtidigt som det har varit bra ur ett miljöperspektiv – eftersom underhåll endast sker när det verkligen behövs. Den årliga återbäringen i december har också spelat en stor roll för hushållens ekonomi i dessa svåra tider, säger Håkan Björkenklev, regionordförande för Hyresgäst­föreningen södra Skåne.

Förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen är också missnöjda med Burlövs Bostäders beslut.

Det här är ett hårt slag för många av oss hyresgäster. De tar alla chanser för att höja hyran. Det är varken hållbart för plånboken eller miljön! 

- Kenneth Brunhoff, förtroendevald i Hyresgäst­föreningen Burlöv-Lomma-Staffanstorp.

– Det här är ett hårt slag för många av oss hyresgäster. De tar alla chanser för att höja hyran. Det är varken hållbart för plånboken eller miljön, säger Kenneth Brunhoff, förtroendevald i Hyresgäst­föreningen Burlöv-Lomma-Staffanstorp.

Hyresgäst­föreningen anser att det vore rimligare att fasa ut HLU genom succession och i dialog med hyresgästerna. På så vis kan hushållen förbereda sig – och en god boendemiljö värnas även på sikt.

*Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) innebär att du som hyresgäst själv väljer om lägenheten ska renoveras, om du vill vänta med underhållet eller utföra den själv. Om du däremot inte beställer något underhåll får du en underhållsrabatt.

Detta kan du göra för att påverka 

Tillsammans gör vi skillnad för en hållbar boendemiljö. Det här kan du göra för att sätta press på din hyresvärd:

  • Kontakta Burlövs Bostäder och ställ dem till svars. Du kan fråga varför de väljer att säga upp avtalet om HLU efter 39 år i en tid av stigande matpriser och stora hyres­höjningar.
  • Prata med grannar och vänner om det nuvarande läget. Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka!
  • Kontakta din lokala hyresgäst­förening om hur du kan engagera dig.

Olika modeller för lägenhetsunderhåll

Fastighetsägarstyrt lägenhetsunderhåll (FLU): Hyresvärden bestämmer själv när lägenheten behöver underhåll. Som hyresgäst har du inget inflytande.

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU): Det finns en tidsplan för underhållet. Om hyresgästen inte vill ha underhåll enligt tidsplanen utgår en rabatt på hyran till dess att underhållet utförts.

Valfritt lägenhetsunderhåll (VLU): Fastighetsägaren avsäger sig ansvaret för lägenhetsunderhållet. Hyresgästen tar själv ansvar för underhållet av lägenheten, mot en hyressänkning. Arbetet utförs antingen av hyresgästen själv eller mot beställning.