Graffiti marknadshyra
Kristina Wahlgren Hem & Hyra

Arbeta mot marknadshyror

Det är nu det gäller. Blir det marknadshyror kommer bostadsmarknaden aldrig att bli sig lik. Var med och gör det du kan!

Ditt engagemang behövs för att stoppa införandet av marknadshyror! Varför skulle en politiker genomföra en reform som väljarna inte vill ha? Genom att visa hur många som är emot en politisk reform så ökar vi pressen på politikerna att rösta emot förslag om marknadshyror.

Glad kvinna med mobil
iStock

Det finns mycket du kan göra.

Börja med att skriva under kampanjen

Vi samlar nu in underskrifter från personer som är emot införandet av marknadshyror. Ju fler vi är som skriver under, desto svårare blir det att inte lyssna på oss.

Vi samlar in underskrifter!

Be dina grannar, kollegor, släktingar och vänner att skriva under vår kampanj. Ingen annan än Fastighetsägarna tjänar på marknadshyror, och det kan vi visa genom att många skriver under.

Du kan även ladda ner och skriva ut affischer och flygblad här för att sprida i ditt bostadsområde.

Arbetskollegor

Delta på våra inspirationsmöten

I region södra Skåne håller vi möten löpande för att du som är engagerad ska kunna få information och inspiration hur du kan påverka mot marknadshyror tillsammans med andra. Du hittar våra möten i högerspalten!

Skriv en insändare eller debattartikel

Vem som helst kan skicka in en insändare eller debattartikel till sin lokaltidning.

Berätta vad du tycker om marknadshyror och hur du eller andra människor skulle påverkas av högre hyra. På insändarsidan brukar det finnas information om vart man ska skicka sin insändare.

Om du vill hitta argument mot marknadshyror kan du läsa mer här. Du kan även inspireras av våra debattartiklar mot marknadshyror.

Ring P1

Ring P1 är Sveriges radios program för dig som vill dela med dig av dina tankar och åsikter. Ring in och berätta vad du tycker om marknadshyror och hur du skulle påverkas av högre hyra. Tipsa även lyssnarna om att gå in på Hyresgäst­föreningens hemsida och skriv under kampanjen. Telefonnumret är 020-22 10 10 och du kan ringa in både för att delta i direktsändning och för att lämna ett inspelat meddelande.

Om du ringer för att vara med i direktsändning så hamnar du först i en telefonsluss, där du får tala om vem du är och vad du vill prata om. Slussen är öppen från ca kl 08:59 till kl 10:00 på vardagar.

När programmet inte sänds kan du ändå ringa och då kommer du till programmets telefonsvarare. Innan du ringer är det bra om du tänkt igenom det du ska säga. Chansen att inlägget skall komma med i programmet ökar om du håller dig ganska kort. Du behöver också säga ditt namn, bostadsort och (till redaktionen) uppge ditt telefonnummer.

Kontakta din politiker

Politikerna är valda för att representera oss medborgare. Därför har de ett ansvar att lyssna på vad vi tycker. Du kan kontakta din riksdagsledamot genom brev eller e-post. Här kan du ta reda på vilka politiker som representerar din valkrets i riksdagen och se vilken adress eller e-post du kan höra av dig till.

Även kommunpolitikerna kommer påverkas av marknadshyror. Vad tror du att politikerna i din kommun skulle tycka om deras kommuninvånare inte längre skulle ha råd med hyran?

Tror du att det lokala näringslivet skulle tjäna på att en större andel av kommuninvånarnas inkomster gick till hyran?

Skulle du vilja att kommunalskatten höjdes för att fler människor behöver försörjningsstöd för att alls kunna betala hyran?

Kontakta dina kommunpolitiker och berätta varför marknadshyror skulle vara negativt för dig och kommunen du bor i. På din kommuns hemsida kan du få information om vilka som sitter i kommunstyrelsen och hur du kan kontakta dem.