Campusbesök 2023

Lyckad studentsatsning i norr – träffat 500 studenter

Under våren och hösten har vi gjort värdefulla besök på våra fem största campusorter i norr: Luleå, Umeå, Sundsvall, Östersund och Skellefteå. Flest studenter (300) träffade vi på Välkomstmässan i Umeå. Under besöken har vi fått studenter som vill bli medlem och engagera sig i Hyresgäst­föreningen.

Syftet med campusbesöken har varit att synliggöra vilka vi är, informera om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst och i förlängningen att bli fler medlemmar.

Under våra campusbesök har studenterna i ett Quiz fått testa sina kunskaper om sina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst. Där många blev förvånade över att de har rätt till mer än de trott som hyresgäst. Många studenter har känt till vilka vi är och tycker att vi gör ett viktigt arbete för hyresgäster. Andra hade aldrig hört talas om oss förut och vissa har trott att vi varit ett bostadsbolag. Under vår satsning har vi även mött många utbytesstudenter som var nyfikna på hur Hyresgäst­föreningen jobbar.

- Det har varit givande dagar och jättekul att vi har fått in nya medlemmar och studenter som är intresserade att engagera sig i Hyresgäst­föreningen, säger Ida Söderholm, folkrörelseutvecklare som deltagit på merparten av besöken.

Under våra dagar har vi haft många bra diskussioner, studenter har påtalat brister med sitt boende och vi har gett råd och stöd. Många studenter har även varit nöjda med boendet, enligt vår undersökning på plats på Välkomstmässan i Umeå var 139 av 166 studenter nöjda med sitt boende.

Tack till er alla som besökt oss under våra campusbesök!

Vill du veta mer om bakgrunden till vår satsning?

Läs mer här: Studenter i norr, nu kommer vi till er (nyhet 30/8-23).

Är du student och är intresserad att veta mer om oss i Hyresgäst­föreningen?

Gå in på vår “Student i norr”- sida, där vi samlat relevant information just till dig som student: Student i norr.