Ungdomar i en soffa

Studenter i norr – nu kommer vi till er!

Under året påbörjade vi en satsning för att nå ut till studenter på våra fem största campusorter i regionen: Luleå, Umeå, Sundsvall, Östersund och Skellefteå. Under vecka 36 - 37 kommer vi besöka merparten i samband med höstterminens start.

Gunnar Bergman, Kiruna. Regionsordförande och stämmoombud
Mia Dahlström
Gunnar Bergman, Kiruna.

Som en av Sveriges största folkrörelser är det viktigt för oss att vi är en Hyresgäst­föreningen för alla – med medlemmar och aktiva förtroendevalda i alla åldrar. Nästa var tredje ung vuxen (29 procent) oroar sig för att inte hitta något boende i framtiden* . Vissa studieorter erbjuder bostadsgaranti, medan studenter på andra orter får kämpa med andrahandskontrakt. Vi i Hyresgäst­föreningen jobbar för allas rätt till ett tryggt boende till rimlig kostnad, oavsett vart i livet man befinner sig.

- Rätt till boende är en mänsklig rättighet. Som student är det viktigt att känna sig trygg med sitt boende och kunna fokusera på det som är viktigt. Studera, varva ner och umgås med vänner och inte behöva oroa sig över att inte kunna betala hyran eller hitta nytt boende i slutet på månaden, säger Gunnar Bergman, ordförande Region Norrland.

Vår studentsatsning innebär att vi besöker de fem största campusorterna i regionen för att möta och samtala med studenterna. Syftet är att synliggöra vilka vi är, visa nyttan med att vara medlem och informera om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst.

Ett första besök gjordes under våren på Mittuniversitetet i Sundsvall och i september kommer vi att besöka resterande campus i Luleå, Umeå, Östersund och Skellefteå.  Se datum och tider för våra planerade besök i högerspalten.

Är du student på någon av orterna?

Kom förbi och säg hej när vi är på ditt campus, ställ frågor, delta i våra tävlingar eller ta en godis eller två.

Är du student och vill veta mer?

Läs mer på vår informationssida: ”Hej student i norr”

* Undersökningen “Unga vuxnas boende Sverige 2021” Hyresgäst­föreningen.