Bild på en familj runt ett bord
Hyresgäst­föreningen

Lägg din röst - det är ditt hem vi talar om

En bostad är så mycket mer än ett tak över huvudet. Det är ett hem där man får vara sig själv, träffa vänner, umgås med familjen och sova tryggt om natten. Ett hem är där barnen ska ges möjlighet att växa upp till starka och trygga individer redo att ta steget ut i vuxenlivet.

Gunnar Bergman
-

Bostadsbrist, trångboddhet och renovräkningar. En allmännytta som säljs ut till riskkapitalbolag och nyproduktionshyror som ligger långt över vad många vanliga löntagare och pensionärer har råd med. Så ser verkligheten ut på många orter i dagens Sverige så även i de fyra nordligaste länen.

Samtidigt öser staten miljarder på de som äger sitt boende och det råder total avsaknad på politik som faktiskt tar itu med bo-orättvisorna. Det här är en utveckling som pågått i flera decennier. Politiken har backat från sitt ansvar och överlåtit byggande, planering och förvaltning av våra bostäder till marknaden. Det fungerar inte, det måste få ett stopp.

Vi på Hyresgäst­föreningen har tre prioriterade frågor som vi vill lyfta fram:

Sätta stopp för renovräkning, vi vill ha hållbara renoveringar både för människor och miljön. När en fastighet rustas upp så ska det inte alltid bli så att hyran chockhöjs så att många människor inte har råd att bo kvar. Det är något som vi måste ändra på. Staten måste ta större ansvar för finansiering och hyresgästers ställning måste stärkas.

Vi vill ha fler hyresrätter till rimliga hyror. Bostadsbristen i Sverige är fortsatt väldigt stor och det som byggts de senaste åren har varit väldigt dyrt. Det är något som vi måste ändra på. Vi behöver fler hyresrätter med lägre hyror. Därför vill vi ha tillbaka ett utvecklat investerings­stöd så att det kan byggas mer till lägre hyror.

Rättvisa skatter mellan ägt och hyrt boende. I dag lägger staten många gånger mer på det ägda boendet i subventioner jämfört med det hyrda. Och det är faktiskt det som bidrar till att vi får dyra renoveringar, dyra nybyggen och ombildningar som skapar otrygghet för många.

Det är våra hem det handlar om

Visste du att vi som bor i hyresrätt röstar i lägre grad än dom som bor i ägt boende? Det gör att våra frågor får mindre utrymme i politiken. Vill vi påverka politiken måste vi engagera oss, det finns inget annat sätt.

Vi på Hyresgäst­föreningen säger inte vad du ska rösta på. Vi vill bara uppmana dig att nyttja din demokratiska rättighet och rösta den 11 september på det parti du själv anser värnar om dig och ditt hem.

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgäst­föreningen Region Norrland.