Film: Juristen ger tips inför att du flyttar in i hyresrätt

Vad bör du tänka på när du flyttar in i din första hyresrätt? Och vad har du för rättigheter och skyldigheter som hyresgäst? Hyresgäst­föreningens jurist ger dig tips och råd!

Blockerat innehåll.

Vad ska man tänka på vid inflytt?

– Det första man absolut ska tänka på när man flyttar till sin första hyresrätt är att få ett skriftligt hyreskontrakt. Det är något du har rätt till enligt lag. Det som främst ska finnas med i avtalet är vem som är hyresvärd, vem som är hyresgäst, uppsägningstiden, adress samt lägenhetens typ, det vill säga antal rum och yta. Även hyrestiden, det vill säga är det ett tillsvidareavtal, eller ett tidsbestämt avtal? Sen ska det också ange hyran och vad som ingår i hyran. Är det kallhyra eller varmhyra?

– En annan sak att tänka på är att få ett besiktningsprotokoll, från besiktningen, som gjordes när den tidigare hyresgästen flyttade ut. Då kan man tydligt se om det finns några skador som har missats. I så fall är det väldigt viktigt att ta kontakt med sin hyresvärd för att anmäla skador vid inflytt, så att man inte riskerar att själv bli ersättningsskyldig för de här skadorna.

– Ytterligare en sak att tänka på när du flyttar in är du kan kräva att lägenheten ska vara städad.

– Annat att komma ihåg är att anmäla ny adress, eftersända din post, teckna ett elabonemang och hemförsäkring. Antingen kan du kontakta ditt försäkringsbolag, eller utnyttja Hyresgäst­föreningens medlemsförmån. Ytterliggare att tänka på är att anmäla tv-innehav till Radiotjänst.

Vilken tid får man flytta in?

– Du har rätt att flytta in klockan tolv den dagen hyresavtalet börjar gälla. Men om denna dag är en lördag eller söndag eller annan helgdag, så är det vardagen därefter som gäller. Detta förutsätter ju såklart att man inte har kommit överens om något annat med hyresvärden.

Får man tapetsera och måla om?

– Du har naturligtvis rätt att sätta din egen prägel på lägenheten och du har rätt att måla och tapetsera, men det är väldigt viktigt att detta görs fackmannamässigt, det vill säga professionellt. Annars kan man bli ersättningsskyldig. När det gäller målning och tapetsering är det även viktigt att tänka på att man inte använder alltför extrema färger.

Får hyresvärden gå in i lägenheten utan att fråga om lov?

– Huvudregeln är att hyresvärden måste ha godkännande från hyresgästen för att gå in i lägenheten. Det finns så klart undantag från detta och det är vid nödsituationer. Det kan till exempel vara att hyresvärden upptäcker en pågående vattenläcka i lägenheten och kan därför inte vänta på  godkännande från hyresgästen.

– En annan sak att tänka på är att du som hyresgäst har skyldighet att lämna tillträde till lägenheten vid specifika ändamål. Detta kan till exempel vara vid planering eller utförande av reparationer eller om hyresvärden vill visa lägenheten för att den är ledig för uthyrning.

Får man spela hög musik eller ha fest?

– I hyreslagen finns inga konkreta regler för hur länge man får ha fest eller för hur hög musik man får spela. Men det man ska tänka på är att man inte får störa sin omgivning. Så ha gärna fest! Men se till att prata med dina grannar innan. Eller varför inte bjuda in dem?