människor sitter vid ett bord

Bättre boende i din kommun – kom till årsmötet!

Tycker du att ditt boende är viktigt? Det tycker vi! På årsmötet, som är mer än bara ett möte, träffar du styrelsen och får veta vad de arbetat med under året. Dessutom det kanske viktigaste av allt; du kan vara med och tycka till om vad de ska fortsätta jobba med. Det är lokala frågor, för din hemkommun, som prioriteras.

Här är vad du kan förvänta dig:

kvinna ligger på matta

Din röst räknas: som medlem har du rösträtt och är med och bestämmer vilka som ska leda din hyresgäst­förening. Du påverkar också vilka frågor som är extra viktiga för din kommun.

Påverka verksamheten: vad tycker du är extra viktigt i din kommun? Tyck till om styrelsens motioner och förslag och kom med inspel på vilka projekt du tycker kan vara extra viktiga. Varför inte lämna in en egen motion innan mötet? Det behöver du göra minst en månad innan årsmötet. I kallelsen till ditt årsmöte finns det kontaktuppgifter, hör av dig där om du vill veta mer om hur du lämnar in en motion.

Här kan du läsa mer hur man skriver en motion och nominerar

Träffa föreningen: årsmötet är ett utmärkt tillfälle att träffa styrelsen och andra medlemmar. Ofta bjuds det även på fika eller något annat roligt.

Men, varför är det här så viktigt?

Tillsammans jobbar vi för alla hyresgäster. Vi kämpar för rimliga hyror, schyssta villkor och granskar kommunens beslut. Det vill vi fortsätta med och tycker du som vi att det är ett viktigt arbete? Då är årsmötet för dig!

Hyresgäst­föreningen i din kommun jobbar bland annat med:

• Bostadspolitisk påverkan: se till att politikerna inte glömmer bort oss hyresgäster.
  • Förhandling: ett schysst boende till en rimlig kostnad.
  • Stötta lokalt engagemang: trygghetsvandring, städdagar och andra trevliga aktiviteter i ditt bostadsområde.

Vi ses på årsmötet!

Här hittar du 2024 års datum för din kommunförenings årsmöte:

• Hyresgäst­föreningen Höganäs - 13 februari
  • Hyresgäst­förening Hässleholm-Höör - 7 mars