Fotomontage region Mitt
Jessica Collin

@Hyresgastforeningensunga vill förändra

Ett ungdomsprojekt och ett instagramkonto. Möt Nadja Awad och Dan Hersan och läs mer om ungdomsprojektet som drog igång precis före pandemin och unga som fått ses både digitalt och i naturen. I projektform tar de upp ämnen som diskriminering, livsvillkor och retorik. Bäst koll får du via instagramkontot @hyresgastforeningensunga - följ det!

Nadja Awad och Dan Hersan
Ramin Khoshchin
Nadja och Dan är ledare i ett regionalt ungdomsprojekt.

"Vi är Hyresgäst­föreningens unga. Tillsammans påverkar vi vår boendesituation, häng med!" Så beskrivs instagramkontot @hyresgastforeningensunga (länk). Här får du veta mer om projektet; vad som hände i sommar, angelägna ämnen och vad som är tanken inför hösten.

Nadja Awad och Dan Hersan är projektledare. De berättar att projektet i grunden handlar om att synliggöra Hyresgäst­föreningen och dess möjligheter för unga att påverka sin boendemiljö och samhället i stort. Nadja berättar:

- Min hjärtefråga inom Hyresgäst­föreningen är att skapa jämlika levnadsvillkor för hyresgäster. De ojämlika livsvillkoren har förstärkts i och med coronakrisen, när det gäller det ekonomiska framförallt.

Dan Hersan å sin sida brinner för att stärka hyresgästers roll i samhället genom att utveckla Hyresgäst­föreningen.

- Det kan handla om organisationen rent strukturellt men också att hitta nya aktiva och nya vägar till engagemang. Det är hög tid att testa på lite nya vanor. I satsningen på att bli fler medlemmar och fler aktiva så tycker vi att det nu är ett ypperligt tillfälle att försöka anamma ett bredare perspektiv.

Nadja och Dan har försökt göra så. De har också gjort sitt för att försöka följa restriktionerna kring pandemin. Det har därför blivit flera utomhusaktiviteter under sommaren och till hösten blir det mer av digitala satsningar. De vill gärna lyssna in vad andra ungdomar vill med föreningen.

Jämlika förutsättningar

De berättar att det handlar om att skapa förutsättningar för ett större engagemang bland unga:

- Vårt mål med projektet är att skapa förutsättningar för unga hyresgästers samhällsengagemang. Många hyresgäster bor i förorter. Och vi vill lyfta just det perspektivet! Många lever i en socioekonomisk utsatthet och det påverkar människors livskvalitet. Vi vill vara med och skapa jämlika förutsättningar i samhället där alla ska få vara med och komma till tals och utforma hur ett samhälle ska se ut.

En ny satsning är Rättviseverket; där har fem förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen skapat ett stödnätverk. Nadja förklarar:

- Det här stödnätverket av olika samhällsaktörer vill arbeta mot rasism och diskriminering i Örebro.

Dan fortsätter:

- Stödnätverket är till för dig som har blivit utsatt för någon form av rasism eller diskrimering som behöver stöd och hjälp av olika aktörer. Och så har vi något som heter Justice League. Det är Rättviseverkets ungdomsgrupp som jobbar med att utbilda framtida ledare, men även coachning osv. Det finns fyra olika delar och det finns ett instagramkonto som heter @rattviseverket. Gå gärna in där och läs mer!

Diskriminering är alltså en fråga som tas upp i projektet. Vad det innebär, samt hur Hyresgäst­föreningen ser på detta. På instagramkontot skriver de:

"Diskriminering av människor ser vi på Hyresgästföreningen som ett hot mot samhällsutvecklingen. Det är en mänsklig rättighet att inte utsättas för diskriminering. Trots det så är vårt samhälle långt ifrån att vara fritt ifrån diskriminering. Diskriminering är när en person blir sämre behandlad än andra. Diskriminering på bostadsmarknaden kan exempelvis handla om att en person blir nekad ett hyreskontrakt, att någon annan får gå före i bostadskön, eftersatt renovering eller att man utsätts för sexuella trakasserier”.

Här tas också Hyresgäst­föreningens värderingar upp. Du kan läsa mer om dem här (länk)

Att Boverket ska undersöka risker för diskriminering på bostadsmarknaden tycker projektledarna är bra och det tas också upp på instagramkontot. Fler ämnen som tas upp där är att hyresgästerna fått sämre ekonomi under coronakrisen. Att fyra av tio är drabbade av detta. Många känner en oro över att inte kunna betala hyran. Både Nadja och Dan lyfter att det därför är extra viktigt att hyresgäster fortsätter att organisera sig för att stoppa en negativ samhällsutveckling som kan öka människors utsatthet. Länk till undersökningen/Källa: Hem & Hyra

Sommaraktiviteter i projektets regi

En typ av sommaraktivitet har de kallat för att ”Hänga i Orten”. Nadja förklarar:

- Det var en plats där ungdomar kunde komma och diskutera med oss om hur vi kan skapa ett samhälle där de vill leva”. Det var en träff i VOX-parken i Örebro där det fanns möjlighet att spela fotboll och ha lite samhällssnack. Det var framförallt ett tillfälle där vi kunde visa upp för tidigare engagerade ungdomar inom Hyresgäst­föreningen och eventuellt nya. De kunde skicka med sina tankar om vad de vill göra! Det gav också många insikter.

Dan trycker på att det är bra med lite fria former och att man lyssnar in vad de unga vill göra inom Hyresgäst­föreningen.

- En del vet inte vad de vill göra. Andra vet mer exakt och har tydliga drömmar. Det gav också oss perspektiv på hur man kan engagera sig.

Naturen – också en inspiration!

Ett lite annorlunda upplägg under sommaren var att ha träffar ute i naturen. Så här beskrivs det via instagramkontot:

”Natur & En insikt är en utbildningsserie där deltagarna utbildar varandra om olika teman på ett lustfyllt och innovativt sätt. Utbildningarna sker i naturen just för att deltagarna ska känna en starkare koppling till hur växt- och djurlivet kan ge inspiration till nya insikter och givande diskussioner”.

- Det var en sommaraktivitet berättar Nadja. Vi kommer inte kunna ha just det igen med tanke på vädret, men det var en möjlighet att känna en starkare koppling till naturen. Det var givande! Temat var psykisk hälsa. Vi var sju, åtta unga och fler ville komma, men kunde inte just då.

Retorik – kan det vara ett verktyg?

Ett annat ämne som har tagits upp är retorik, via föreläsningen "Jag talar" för dig som intresserad ung ledare”. Det skedde på initiativ av Hndren Ghasabi Ghaderi. Även här kunde unga anmäla sig via instagramkontot. Det kan komma fler inslag av retorikutbildningar inom projektet. Nadja berättar:

- Vi har utbildningar planderade om bostadspolitik, ledarskapsutveckling med mera. Vi vill gärna hålla i fler utbildningar. Inom Rättviseverket vill man hålla i det och andra ungdomar har också sagt att de vill det. Vi planerar därför egna utbildningar och att ge fler unga möjligheten att hålla i det.

Dan fortsätter:

- Vissa intresserar sig för bostadspolitik, medan andra mer vill jobba med det lokala i sitt område. Det är lite som vi i vårt instagramkonto...Att vi tar med både om det lokala och att Boverket gör en undersökning. Vi vill visa att man kan engagera sig på olika sätt. Det blir mer tilltalande!

Intervjun skrev via en digital uppkoppling och det  kommer det att bli mer av framöver, enligt Nadja:

- Mycket blir digitalt framöver! I höst måste vi göra om mycket så att vi mestadelas är online, med tanke på pandemin.

För dig som vill veta mer:

Mer fakta om projektet, via Emmeli Wulfstrand, som är strateg inom lokalt utvecklingsarbete:

- Lite kortfattat så är det ett regionprojekt som finansieras av framtidspotten, där fokusen ligger på Örebro just nu. Det huvudsakliga syftet med projektet är att skapa nya vägar in till engagemang i bostadsområdet, bostadspolitik och inom Hyresgäst­föreningen och att utveckla det strukturella arbetet för att nå ungdomar och unga vuxna.

Nadja Awad och Dan Hersan har också intervjuats i en ny satsning på att lyfta fram engagerade medlemmar i region Mitt. Här kan du läsa mer om dem var och en – liksom om 14 andra aktiva i regionen - klicka här!