Bilden visar detaljer ur ett sovrum
Justin Schuler/Unsplash

Barn blev sjukt av otjänligt vatten

I det här medlemsärendet har förhandlare, boendeutvecklare, förtroendevalda, gruppchef samt lokala politiker varit inblandade. Det handlar om något av det allra viktigaste: Vårt dricksvatten! Lottie, ärendehandläggare inom Hyresgäst­föreningen region Mitt berättar mer.

- Hyresgästen hade otjänligt vatten under fyra månader. Innan det konstaterades hade familjen hunnit dricka av vattnet vilket hade gjort att sonen blivit sjuk och fått uppsöka läkare.

Läkaren bedömer att det otjänliga vattnet är anledningen till sonens sjukdom, förklarar Lottie och sammanfattar vad som har gjorts:

- Medlemmen ville få hjälp med att begära nedsatt hyra/kompensation vilket vi ansåg att de var berättigade till, och hyresvärden har tidigare ignorerat hyresgästens begäran. Jag kontaktade därför hyresvärden med en begäran om nedsatt hyra för i fyra månader.

Senare meddelade hyresvärden att de går med på en nedsatt hyra på 15 procent för fyra månader, vilket resulterar i summan 5.340 kr.

- Jag meddelade vår medlem att den nedsatta hyran på 15 procent kändes skälig då vi enligt våra nyckeltal räknar med 5-20 procent för dålig vattenkvalitet, nu har hyresvärden lagt sig på den övre planhalvan vilket är bra. Något som uppskattas mycket av medlemmen!