Bilden föreställer personer som skriver kontrakt
Delphinmedia/Pixabay

Förändrat teveutbud gav kompensation

Ärendehandläggaren Lottie kommer återkommande under våren att berätta om olika medlemsärenden. Här började det med ett förändrat teveutbud som skulle ge stora kostnader, men slutet gott - när sonen, en förhandlare och Lottie ryckte in.

Ärendehandläggare Hyresgäst­föreningen
Privat

- Medlemsärendet kom in via en av Hyresgäst­föreningens förhandlare som varit i kontakt med vår medlems son. I fastigheten där mamman bor hade hyresvärden meddelat om förändringar i teve-utbudet, det vill säga tillgång till fler kanaler. Kostnaden för varje lägenhet skulle bli 170 kr/mån + 75 kr/mån för fiberanslutning.

- Vår medlem satt dock fast i eget teveavtal och ville inte betala för dubbla avtal. Det ryktades också om att andra grannar sluppit betala för det nya teve-utbudet?

Enligt sonen så hade hyresvärden inte tagit in något hyresgästgodkännande på denna förändring. Frågeställningen gällde alltså att hyresgästen nekat godkännande vid ändring av redan förhandlat teve-utbud. Lottie förklarar:

- Jag kontaktade hyresvärden och hävdade att ”sanktionsregeln” gäller, det vill säga att hyresgästen som nekat denna åtgärd har rätt att erhålla rabatt på 170 kr/mån (summan som är satt att teve-utbudet ska kosta) under fem år.

Sonen meddelade senare att mamma fått brev från hyresvärden där denne meddelar att de kommer att sluta debitera 170 kr/mån i fem år, de betalar också tillbaka för de månader hon redan betalt.

- Här har både förhandlare och Juridiska enheten varit inblandade, avslutar Lottie som fått höra att både mamma och son är nöjda med lösningen.