Hyreshus, balkonger, grodperspektiv, hyreshus, hyresgäster, balkonger, Hyresgäst­föreningen
Enkätfabriken

Fråga juristen: Får sambon ta över kontraktet?

Det är möjligt för en sambo att ta över ett hyreskontrakt – men bara på vissa villkor. Här går vi igenom vad lagen säger och hur ett övertagande går till i praktiken. Du får även tips om vad du kan göra om hyresvärden säger nej.

När kan sambon ta över hyreslägenheten?

- Överlåtelse kan endast tillåtas efter godkännande av hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden. En sambo kan överta lägenheten genom att antingen den andra sambon, kontraktsinnehavaren, eller dennes dödsbo överlåter lägenheten till sambon. Det krävs då att man sammanbott varaktigt. Om hyresvärden nekar till överlåtelsen kan hyresnämnden ändå ge tillstånd.

Hur går det till rent praktiskt och juridiskt?

- Du kontaktar hyresvärden i första hand och säger att jag skulle vilja överlåta den här lägenheten till min sambo. Det är ju först om de skulle säga nej som det blir aktuellt att gå vidare till hyresnämnden. Läs mer här

Finns det några förpliktelser mot hyresvärden?

- Den sambo som övertar kontraktet blir skyldig att – gemensamt med den andra sambon – svara för de förpliktelser (t ex hyror och skador) som handlar om tiden före lägenhetens överlåtelse. Förutsatt att man inte har kommit överens med hyresvärden om något annat. För tiden efter överlåtelsen svarar den nya hyresgästen ensam.

Får min sambo överta lägenheten om jag säger upp hyresavtalet?

- Om endast en av samborna är hyresgäst och säger upp hyresavtalet så har den andra sambon möjlighet att överta lägenheten om hyresvärden skäligen kan nöja sig med denne som hyresgäst.Det krävs emellertid att sambon är varaktigt bosatt i lägenheten när avtalet upphör. Samma sak gäller också när hyresvärden säger upp hyresgästen, och även när hyresrätten förverkats (det vill säga när hyresrätten upphör på grund av ett kontraktsbrott, exempelvis om hyran inte betalats).

-  Om värden inte accepterar sambon som hyresgäst kan hyresnämnden ge tillstånd. För att hyresnämnden ska kunna lämna ett godkännande krävs att hyresvärden anses kunna "skäligen nöja sig med honom eller henne som hyresgäst". För att avgöra om sambon uppfyller detta krav tar nämnden hänsyn till, bland annat, betalningsförmåga och skötsamhet.

Vad händer med hyreskontraktet om jag eller min sambo dör?

- Om den sambo som står för kontraktet dör kan den efterlevande sambon begära bodelning och få överta lägenheten av dödsboet, på samma sätt som vid en separation. Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information. För hjälp med bodelning ska du kontakta en familjerättsjurist.

Kan du sammanfatta hur vi ska tänka kring den här frågan?

- Antingen ska du få godkänt av hyresvärden, blir du nekad kan du ansöka om tillstånd hos hyresnämnden, för att beviljas detta krävs det att man skäligen kan godtas som hyresgäst. Som medlem i Hyresgäst­föreningen så hjälper vi såklart till med detta!

Några fler användara länkar!

Skriva över hyreskontrakt

När är man sambo