Fyra personer går in i en kvarterslokal

Vi syntes i Dalarna, Södermanland och Värmland

Under oktober hände det extra mycket inom Hyresgäst­föreningen. Här ger vi en kort överblick från Medlemsvecka 40 med några röster och nedslag i Dalarna, Södermanland och Värmland. Nu jobbar vi vidare och just nu planeras exempelvis fler trygghetsvandringar.

Borlänge
Annika Nordkvist
Erik Elmgren, Förbundschef och Annett Johansson, ledamot i föreningsstyrelsen Borlänge-Säter mötte hyresgäster tillsammans.

Medlemsveckan i Dalarna

- Detta år hade vi “fokus Borlänge”, men det hindrade oss inte från att även bevista Hedemora med flyers, Smedjebackens årets granne och föreläsning om krisberedskap i Falun med mera, berättar Susanna Jågas, administratör inom Hyresgäst­föreningen i Dalarna.

- Borlängekontoret hade dessutom finbesök av allas vår egen Erik Elmgren, Förbundschef i Hyresgäst­föreningen. Efter möte med Tunabyggens vd och visning av Borlänge avslutades dagen i bostadsområdet Tjärna Ängar. Vi tackar för besöket och önskar välkommen åter!

Katrineholm
Fridha Eriksson
Bra diskussioner vid Boinflytandekonferens i Katrineholm.

Södermanland: "Vi bjöd in till Boinflytandekonferens"

Sörmland tog efter Dalarna och bjöd in våra bostadsbolag till en Boinflytandekonferens, berättar Fridha Eriksson, folkrörelseutvecklare. Det här blev ett uppskattat initiativ enligt både förtroendevalda och bostadsbolag.

- Vi pratade mycket inflytande och delaktighet och hade massor med bra diskussioner. Jorunn Rådberg, bosocial chef för Viktoriahem, gav ett mycket inspirerande inslag om hur Viktoriahem ser på boinflytande och vad deras samhällsansvar är.

- Under dagen hade vi även grupparbeten om delaktighet utifrån delaktighetstrappan, vi pratade värdegrund och lyssnade på förtroendevalda som gav konkreta exempel på bra boinflytandearbete. En toppendag med andra ord!

Munkors
Elisabeth Myr
Munkfors: Solig start på medlemsveckan.

Värmland: ”Fantastiska människor”

I strålande solsken startade medlemsveckan i Munkfors och Sunne.

- Här har vi saknat föreningar och engagerade medlemmar under en lång tid. Men nu kan det vara slut på det, berättar Elisabeth som är folkrörelseutvecklare.

- Vi har träffat så många fantastiska människor, i alla åldrar, från jordens alla hörn. Det finns många som vill engagera sig och som saknar att Hyresgäst­föreningen inte finns där de bor. Men snart så!

På bilden möts medlemmen Veronica och folkrörelseutvecklaren Veronica Höijer. Det visade sig att den förstnämnda Veronica visat intresse för att engagera sig och här hade de ett samtal om att kanske starta en lokal hyresgäst­förening. Det hoppas vi få höra mer om framöver.

Mer från Värmland: "Smaka på den här"

Vi ska ”återta bostadsområdet”. Så sa föreningsstyrelserna i Värmland när de träffades förra veckan. Vi hade föreningsavstämning och ett 20-tal förtroendevalda blickade både bakåt och framåt i verksamheten. Ett väldigt fint möte med bra diskussioner kring utmaningar och framgångsfaktorer.

De kommande två åren vill styrelserna att Värmland genomför boinflytandekonferenser, förhandlingskonferens och bostadspolitiska träffar. Och alla nappade på idén om att öppna upp alla våra fritidslokaler när det är dags för nästa kampanjvecka.

Tack till alla som var med i Vassvika. Äntligen kan vi ses så här igen! Och den som summerat detta är: Anna Höij, folkrörelseutvecklare.

Fler aktiviteter under medlemsveckan

Här är fler aktiviteter i Hyresgäst­föreningen region Mitt i samband med medlemsvecka 40: För ett längre reportage om Örebro - klicka här

Måndag

Karlskoga: Besöka två bostadsområden för medlemssamtal

Sunne: Värmlandsturnén besöker en plats i Sunne: Fira internationella barndagen

Borlänge (Högskolan): Informationsutdelning och hamburgegrillning

Borlänge (Verdandi vid Jakobsgårdarna): Informationsutdelning och fika

Smedjebacken: Årets granne (tävling för medlemmar)

Eskilstuna, Törnrosen: Vi är Hyresgäst­föreningen-aktivitet

Gnesta, Träffen: Förhandlingsföreläsning

Katrineholm: Namninsamling i bostadsområde

Strängnäs, expeditionen: Bomöte medlemmar boende hos Victoriahem i Strängnäs

Askersund: Möta medlemmar och icke medlemmar i ett bostadsområde

Charlottenberg: Medlemmar boende hos Etvinds fastighet

Nyfors: Namninsamling, Eskilstunaföreningen

Djulögatan, Katrineholm: Öppet hus

Laxå: På plats centralt i Laxå samt i Hasselfors

Munkfors: Värmlandsturnén besöker Munkfors

Borlänge (Ängsplan/Torget): Informationsutdelning

Leksand: Medlemsmöte Leksand och Gagnef

Fröslunda, Eskilstuna: Namninsamling och träffa hyresgäster

Lagersberg, Eskilstuna: Namninsamling och träffa hyresgäster

Gnesta, Centrum: Namninsamling

Strängnäs, Regementsgatan 45: Bomöte HSB

Strängnäs, Dammen: Öppet Hus

Örebro: Kvarterslokalernas dag i 33 lokaler runt om i Örebro och även i Nora

Grums, Ekgatan: Korvgrillning, samtal om boendet. Bostadsbolaget GHAB medverkar.

Borlänge centrum: Informationsutdelning på "Magic Light Show"

Sysslebäck: Medlemsaktivitet

Eskilstuna, Säby: Namninsamling

Mariefred, LH Jacob: Bomöte

Örebro: Stå på Stortorget och möta medborgare

Smedjebacken: Föreläsning Huskurage, APT Bärkehus

Strängnäs, expedition: Politikerträff - träffar gruppledaren i Socialdemokraterna i Strängnäs

Gnesta Träffen: Öppet Hus

Degerfors, Slingan: Träff för hyresgästerna på grillplatsen: Hur är det att bo på Slingan?

Malung: Bowling för medlemmar Malung/Vansbro

Med reservation för felskrivningar - något kan ha ändrat sig. Fler föreningar kan också ha arrangerat lokala aktiviteter före och efter medlemsvecka 40. Ett varmt tack till alla förtroendevalda och aktiva medlemmar samt personalen som rott detta i hamn.

Året runt sker lokala aktiviteter – vill du engagera dig, skriv hit

Vill du veta mer om våra arrangemang – klicka här