Solen skiner in på en soffa
Mark Adriane/Unsplash

Student fick 5503 kronor

Lottie arbetar som ärendehandläggare inom Hyresgäst­föreningen. I vår berättar hon om olika medlemsärenden som fler kan lära mer av. Först ut är studenten som flyttade in i en smutsig lägenhet och inte heller fick ut sin studentrabatt. Det var före Lottie kom in i bilden...

Ärendehandläggare Hyresgäst­föreningen
Privat

- Studenten flyttade in till en ny lägenhet som var mycket smutsig. Det fanns inget annat val än att städa själv och det tog enligt uppgift två dagar att rengöra smutsen. Hyresvärden kontaktades och svarade: ”Det ska absolut inte vara smutsigt när någon ny hyresgäst flyttar in”.

Lottie berättar hur studenten då skickade ett mejl och begärde kompensation/ersättning för egen städning, men något svar kom inte. Nu kontaktades Hyresgäst­föreningen för att få hjälp med att be om nedsatt hyra/kompensation för egen städning.

Det var här som ärendehandläggaren Lottie blev inkopplad.

- Jag skickade ett mejl till hyresvärden och begärde en skälig nedsatt hyra för att hyresgästen fått städa själv vid inflyttningen samt att hyresvärden missat att ge utlovad studentrabatt på första hyran. Efter påminnelser till hyresvärden så meddelade de att de går med på följande; tio timmars städning à 150 kr/timme, de kan dock inte godkänna två dagars städning vilket även jag informerat hyresgästen, men tio timmar var mer än skäligt.

Kampanjen som hyresvärden hade för studenter var annonserat med en halv månads hyresrabatt, vilket blev 4003 kr för denna hyresgäst.

- Totalt erbjöd nu hyresvärden en nedsatt hyra/kompensation med 5503 kronor, något som kan sägas vara ett bra resultat. Och det gick också mycket fort, vilket uppskattades av vår medlem, berättar Lottie.