rubrikbild

E-learnings

Här hittar du några tips på kurser kopplade till Hyresgäst­föreningen som du genomför själv digitalt, när det passar dig och där det passar dig. Fler e-learnings hittar du på vår lärplattform Lärkan.

Välkommen till miljöutbildning i klimatsmart boende och hållbart tänk!

Ämnen som behandlas:

Ekologisk  hållbarhet
      Ett grönare boende
      Från avfall till resurs
      Spara energi och res klimatsmart
      Tillsamman gör vi det möjligt

Utbildningen är digital och tar ca. 20 minuter

Gå utbildningen här

En inkluderande Hyresgäst­förening
.

En inkluderande Hyresgäst­förening

Målgrupp: Förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen

Det här är vår utbildning om mångfald – En inkluderande Hyresgäst­förening! Den är gjord för dig som är förtroendevald eller aktiv medlem inom Hyresgäst­föreningens alla nivåer. Vi har tagit fram en utbildning som vi tror kan vägleda dig i arbetet för en bredare mångfald.

Vi vill skapa en förening som välkomnar fler, då kan det vara bra att ha en gemensam grund att utgå ifrån. Det kan vi få med hjälp av den här utbildningen. Med en ökad mångfald får Hyresgäst­föreningen fler medlemmar och ökat engagemang.

Teams för förtroendevalda

Målgrupp: Förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen

I den här kursen går vi igenom de möjligheter Microsofts lösning Teams ger till att hålla digitala möten. Du får lära dig att skapa ett konto, boka möten och logga in på möten du blivit inbjuden till. Du får också lära dig de vanligaste funktionerna i Teams och lite digital vett och etikett. Kursen består av en film och en skriven manual.

Bostadspolitisk introduktion

Målgrupp: Förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen

I denna utbildning får du lära dig mer om svensk bostadspolitik. Utbildningen är en filmad version med Hyresgäst­föreningens chefsekonom Martin Hofverberg. Som helhet tar utbildningen ca 1,5 timme att gå igenom, du kan välja att se alla kapitel i ett sträck eller att pausa och återuppta utbildningen vid ett senare tillfälle.

Innehåll:

• Bostadspolitisk orientering
  • Skuldsättning
  • Vad är en rimlig hyra?
  • Ojämlikhet
  • Generell och selektiv bostadspolitik
  • Efterfrågestimulanser
  • Pris och kostnader
  • Finansiering-Skatter-Mark
  • Den bostadspolitiska framtiden
  • Marknadshyror

Styrelseutbildning för lokal hyresgäst­förening

I den här e-utbildningen får du veta hur Hyresgäst­föreningens styrelsearbete fungerar. Du får ta del av vilka roller som ingår i styrelsen samt hur det löpande arbetet går till. Dessutom får du veta vad som ska förberedas inför årsmötet, exempelvis verksamhets­berättelse och revision.

Utbildningen förtydligar också vad som förväntas av dig som är ny i rollen som styrelsemedlem.

Målet är att du ska känna dig både stärkt och trygg i din nya roll efter den här utbildningen, som tar cirka 35 minuter att genomföra.

Länk till Styrelseutbildning

Funktionsutbildning ordförande

Utbildningen är för dig som är ordförande i en förening och syftar till att ge dig förståelse för rollen som ordförande.

Den tar ca 30 minuter att genomföra.

Länk till utbildningen

Funktionsutbildning sekreterare

Den här utbildningen vänder sig till dig som sekreterare. Vi går igenom de viktigaste delarna av uppdraget och vad du behöver ha med dig för att känna ig trygg i din roll. Detta är en allmän utbildning som inte är specifik för Hyresgäst­föreningen så en del begrepp eller rutiner kanske inte stämmer exakt. Men uppdraget sekreterare ser väldigt lika ut i alla föreningar så du kommer ha glädje av kunskaperna för uppdrag i andra organisationer också.

Länk till utbildningen

Välkommen till Hyresgäst­föreningen

Målgrupp: Medlemmar i Hyresgäst­föreningen

I den här e-learningen får du veta mer om Hyresgäst­föreningens verksamhet och om vad vi bidrar med i samhället. Längs vägen får du följa hyresgästen Anders i hans växande engagemang för boendefrågor. Du får också vara med och besvara grannarnas frågor och lösa olika problem, på så sätt hjälper du Anders att förbättra boendet och du vinner engagemangshjärtan.

Utbildningen är utformad som ett spel med korta filmer, faktatexter, frågor mm. Utbildningen tar ca 45 min att genomföra.