FAQ Lärkan

Här har vi samlat vanliga frågor och svar gällande Lärkan. Under "Vanliga frågor" får du en överblick av vanliga frågor som rör Lärkan. Under "Frågor och svar" hittar du svaret till respektive fråga.

Hur loggar jag in som medlem/förtroendevald?

Klicka på hamburgermenyn (de tre strecken längst upp till höger), gå därefter in på Medlem, Utbildningar och slutligen Utbildningsplattformen Lärkan.

Alternativt, klicka på länken till Lärkan här.

Det finns två sätt att logga in på:

Det enklaste och säkraste sättet att logga in med bank-id. Då trycker du bara på knappen "logga in med bank-id" Du behöver inte fylla någonting på den första sidan.

Följ sen instruktionerna.

Det andra sättet att logga in på är med ditt medlemsnummer som användarnamn.

Första gången du loggar in på detta sätt behöver du beställa ett lösenord:

Klicka på Nytt lösenord.
Fyll i ditt medlemsnummer eller din e-postadress.
Skicka meddelande.
Ditt användarnamn är ditt medlemsnummer.

Observera att din e-postadress behöver finns registrerad i Hyresgäst­föreningens medlemsregister för att vi ska kunna skicka dig lösenordet.

Om e-postadressen inte finns registrerad eller är gammal kan du som huvudmedlem logga in på hyresgäst­föreningen.se via sidan Ditt medlemsskap och ändra din e-postadress.
Om du är familjemedlem, kontakta Medlemscenter på 0771-443 443 för att registrera din e-postadress.

Blockerat innehåll.

Jag är familjemedlem, medlemsskapet står på min sambo. Kan jag göra utbildningar i Lärkan?

Ja, familjemedlemmar kan logga in i Lärkan. Se informationen om hur du loggar in som medlem/förtroendevald.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

På Lärkans inloggningssida finns knappen Nytt lösenord. Klicka på den och fyll i din e-postadress eller ditt medlemsnummer. För att använda din e-postadress måste den finnas registrerad i vårt medlemsregister.

Vad har jag för användarnamn?

Om du är medlem/förtroendevald: ditt medlemsnummer.
Om du är anställd: samma användarnamn som du har för att logga in på Navet/Office365.

Spelar det någon roll vilken webbläsare jag använder?

Ja, Lärkan fungerar bäst i Google Chrome.

Jag är medlem men har ingen registrerad e-postadress. Kan jag logga in ändå?

Ja, du kan logga in med bank-id. Men du behöver registera din e-postadress i medlemsregistret för att kunna få information som skickas ut i samband med utbildningen samt bekräftelse på att du anmält dig. Om e-postadressen inte finns registrerad eller är gammal kan du som huvudmedlem logga in på hyresgäst­föreningen.se via Ditt medlemsskap och ändra din e-postadress. Om du är familjemedlem, kontakta Medlemscenter på 0771-443 443 för att registrera den.

Hur byter jag lösenord?

För att byta lösenord som medlem eller förtroendevald klickar du på "Hamburgermenyn" i Lärkan (de tre strecken längst upp till vänster). Klicka på pennan brevid ditt namn i menyn och byt lösenord.

Om du loggar in som anställd behöver du inte byta lösenord i Lärkan, det synkas från ditt arbetskonto.

Hur söker jag fram en specifik utbildning?

Klicka på Utbildningskataloger på startsidan och leta dig fram, eller om du vet vad utbildningen heter, kan du skriva utbildningens namn i sökfältet överst på sidan.

Vart kan jag se min utbildningshistorik?

Klicka på Min profil & statistik och sedan Kurser i menyn i vänsterkanten. Status "prenumererad" innebär att du är anmäld men att du inte har påbörjat utbildningen, "pågående" innebär att du har påbörjat utbildningen men inte slutfört den medan status "avslutad" innebär att du har genomfört utbildningen.

Det krånglar. Vem vänder jag mig till?

Tekniska frågor som gäller till exempel inloggning, lösenord, webbläsare et cetera samt användarfrågor om hur du anmäler dig till en utbildning eller navigerar i Lärkan, kan du vända dig med till Medlemscenter 0771-443 443.

För frågor gällande specifika utbildningar (innehåll, målgrupp, tider, utskick et cetera), kontakta din regionala utbildningsledare

Var hittar jag användarguider för Lärkan?

Användarguider hittar du här.