Fick tillbaka 2867 kronor efter renovering

Ett mindre renoveringsarbete skulle genomföras i hyresgästens lägenhet i Halmstad, men arbetet drog ut på tiden och hennes hem blev ett byggkaos utan ett slutdatum. Då tog hon kontakt med Hyresgäst­föreningen.

– Alla mina saker var inställda i sovrummet, köket och på toaletten, jag kom knappt fram till kyl och frys. Det var jättebökigt och började bli en mardröm, berättar hyresgästen.

Under renoveringen hade man upptäckt en fuktskada i väggen där det satt ett armeringsjärn som hade rostat. Detta stoppade upp arbetet och gjorde att varken vardagsrummet eller hallen gick att använda under en hel månad. När renoveringen väl var klar kontaktade kvinnan sin hyresvärd med en begäran om att få ersättning.

– När jag sa att jag ville begära ersättning så ryckte han mer eller mindre på axlarna, så jag pratade med Hyresgäst­föreningen och fick hjälp att skriva ett brev till min hyresvärd.

Erbjöds ersättning på lägre belopp

Efter att hyresgästen inte hört något från sin hyresvärd efter upprepade försök att få kontakt, hörde han till slut av sig med ett förslag om en ersättning på 1 245 kronor. Kvinnan kände sig osäker på om detta verkligen var en rimlig kompensation så hon pratade med Hyresgäst­föreningen igen som gjorde en annan uträkning. Hon hade rätt att få 2 867 kronor i hyresnedsättning, en begäran som hennes hyresvärd accepterade.

– Jag fick mycket hjälp med hur jag skulle gå tillväga, så det var jättebra att ha Hyresgäst­föreningen i ryggen. Och det handlar inte bara om pengarna utan också vad som är rätt och riktigt, avslutar hyresgästen.