Två tjejer sitter på golvet och läser på två papper.

Vad kan svensk bostadspolitik lära av: Danmark

I den här rapporten har vi gett oss på den danska bostadspolitiken! Hur ser deras bostadsmarknad egentligen ut? Och vad är det för speciellt med den danska allmännyttan? Det och mycket mer kan du läsa om i rapporten!

Om rapporten:

Det här är den tredje rapporten i serien ’’Vad kan svensk bostadspolitik lära av andra länder’’. Vi har tidigare undersökt bostadspolitiken i Finland och Norge. Näst på tur är Danmark!

Hur skulle ni beskriva den danska bostadspolitiken?

Om vi skulle beskriva den med ett ord skulle vi säga: spretig. Den fokuserar nämligen på väldigt många saker samtidigt. Det är i sig inte ett problem, men det gör det svårt att se någon tydlig plan eller riktning framåt. Men i den här spretigheten har vi ändå hittat en del saker som Sverige kan lära sig av grannarna i söder.

Vad fungerar bra i den danska bostadspolitiken?

Vi ger danskarna pluspoäng för att de lägger mycket energi på att försöka få bostadsmarknaden att fungera. Ta deras bostadsbidrag till exempel, det är mycket mer omfattande än i Sverige. Dessutom finns det stöd som hjälper allmännyttan att bygga bostäder med rimliga hyror även i dyrare områden. Stödet gör också att allmännyttan kan bygga bostäder under svårare tider.

En äldre kvinna och en tjej kramas i en hall.

Hur fungerar den danska allmännyttan?

I Sverige ägs allmännyttan av våra kommuner. I Danmark fungerar det däremot på ett helt annat sätt. Där ägs den istället av privata icke-vinstdrivande organisationer som inte tar ut mer i hyra än vad som är nödvändigt. Att organisationerna inte ägs av kommunerna har dessutom gjort att få hyresrätter har sålts eller omvandlats till bostadsrätter, vilket har gjort att allmännyttan är väldigt stabil. I Sverige däremot har just detta gjort att allmännyttan har minskat. Det tycker vi är en intressant skillnad!

Vad kan vi mer lära oss?

Många tror att marknadshyror i nybyggda lägenheter skulle lösa nästan alla problem på bostadsmarknaden. Men när vi kollar på Danmark kan vi se att det inte verkar stämma. Där ser vi istället att marknadshyrorna har lett till att hyrorna har blivit högre på många håll. Det har i sin tur gjort att människor har svårt att hitta lägenheter som de har råd att bo i. Dessutom finns det statistik som visar att andelen hushåll i Danmark med ohållbara boendekostnader är bland de högsta i Europa. Det här visar bara att marknadshyror inte är lösningen.

Om bostadsbristen ska minska så behöver vi förbättra systemet i grunden - det finns inga quick-fixes!