Innergården
I juni startade vi upp Innergården – en digital mötesplats för förtroendevalda och aktiva medlemmar. Innergården kommer fungera som ett intranät och samarbetsyta. Läs mer om den här!
Så här loggar du in
När du har blivit inbjuden av din styrelse eller din digitala samordnare får du ett välkomstmejl. I mejlet hittar du länken till ditt föreningsteam. Här finns en manual för hur du loggar in.
Lär dig mer om Innergården!
Innergården öppnade den 11:e juni 2024. I samband med lanseringen ordnade vi en digital kick off. Den kan du nu se i efterhand för att få reda på mer om Innergården och vad som planeras inför framtiden.
Du kan också gå på olika digitala utbildningar om Innergården på Hyresgästföreningens digitala läroplattform, Lärkan. I utbildningskatalogen hittar du kursen "Innergården – information och utbildningen". Du loggar enkelt in på Lärkan med BankID!
Anmäl dig till våra utbildningar
Här nedanför kan du läsa om våra utbildningar om innegården för digitala samordnare och för förtroendevalda och aktiva. Tänk på att:
- Alla utbildningar spelas in – så kan man inte delta "live" så kan man se utbildningen på Lärkan någon vecka efter att utbildningen genomförts!
- Det kommer det finnas fler utbildningstillfällen under hösten, främst regionala utbildningar för att du ska få stöd nära dig. Kontakta din regionala digitala samordnare för mer information om vad som händer i din region! Du hittar kontaktuppgifterna till just din regionala digitala samordnare längst bak i manualen för inloggning.
Vilka funktioner har Innergården?
Kanske arbetar din styrelse i Google drive eller har en egen Facebookgrupp, kanske har du saknat vissa av de funktionerna som fanns tillgängliga i Bosse? Den digitala mötesplatsen Innergården kommer att möta många av de behov som Bosse mötte, och som vi idag täcker med andra program och tjänster. Den kommer byggas upp i Microsoft Teams, och är baserad på ett team per förening. Samarbetsytan kommer att ge förtroendevalda och aktiva möjlighet till:
- Dialog via chattar och digitala möten
- Dokumentstrukturer och filhantering
- Kunna dela dokument mellan förtroendevalda, såväl som mellan anställda och förtroendevalda.
- Söka fram relevanta anställda inom Hyresgästföreningen
- Nyheter och beslutskommunikation från organisationen
- Nationella dokument, så som styrdokument, checklistor, mallar, guider och broschyrer
Vill du bli digital samordnare?
Är du sugen på att vara den som har koll på föreningens team i den nya plattformen? Då kanske du ska bli din förenings digitala samordnare. Det är en roll som väljs av föreningens styrelse, och som stöttar ordförande med det administrativa arbetet. Det kan vara att bjuda in alla aktiva medlemmar till teamet, eller att ha lite extra koll på var ni hittar manualer. Det finns också en regional digital samordnare på anställdasidan, som stöttar alla föreningar i regionen.
Både den regionala samordnaren och föreningens samordnare kommer att få utbildningar, möjlighet att delta i workshops och få stöd från projektet och den kommande förvaltningen för att känna sig trygg i sin roll. Föreningens digitala samordnare får tillgång till en officiell mejladress från Hyresgästföreningen, för att kunna sköta administrationen på ett smidigt sätt. Alla andra förtroendevalda blir inbjudna med sina privata mejladresser.
Vad händer framåt?
Vi håller just nu på att flytta över all information för förtroendevalda från webben till Innergården, och samlar även andra material och resurser som du som förtroendevald eller aktiv medlem har nytta av!
Vem har bestämt det här?
Den 31:a januari 2024 beslutade förbundsstyrelsen att digitaliseringsenheten ska ta fram och implementera en digital samarbetsyta för förtroendevalda. Projektet är förankrat hos förtroendevalda i alla led under 2022 till 2024, samt i de motioner som varit uppe på förbundsstämman.