Kallt i lägenheten? Så får du ett varmare hem

När det är snökaos och minusgrader ute kan det bli kallt även inne i lägenheten. Det är hyresvärdens ansvar att se till att det aldrig är kallare än 18 grader i lägenheten, men det finns saker du kan göra själv för att påverka din inomhustemperatur.

Möblera rätt
Ställ inte soffan eller andra stora möbler framför elementen då det hindrar värmen från att sprida sig i lägenheten. Om du har tjocka gardiner framför termostaten luras den att tro att lägenheten är varm och temperaturen sänks.

Lufta elementen
Ett element ska vara varmt upptill och kallare nedtill när det fungerar som det ska. Är det inte så kan du behöva lufta dem. Då släpper du ut luft som samlats i systemet genom att öppna elementets ventil med en elementnyckel. Då pyser luften ut och elementet kan komma igång igen. På gamla hus är ventilen känslig, så om du bor i ett hus som är byggt innan 1950-talet eller om du är osäker på hur du gör bör du kontakta din hyresvärd.

Vädra korta stunder
Vädra kort men effektivt. Ha hellre vidöppet fönster fem minuter åt gången än att ha fönstret på glänt under en längre tid.

Rengör ventilerna
Ta för vana att göra rent köksfläkten och andra ventiler. Drag i lägenheten kan nämligen bero på igentäppta ventiler.

Baka bullar
Passa på att baka bullar! Ugnen värmer upp lägenheten och du får något gott att tugga på tills snökaoset lagt sig.

Fryser du fortfarande? Kontakta din hyresvärd. Får du ingen hjälp kan du som är medlem kontakta vår rådgivning på 0771-443 443 eller kontakta oss via mejl. Du som inte är medlem ännu kan bli medlem här.