Så fixar du relationen till grannarna – och förbättrar hälsan på köpet

Att ha en god relation till sina grannar kan göra mer än att skapa trivsel och trygghet – undersökningar har visat att det även är bra för hälsan. Hyresgästföreningen tipsar om hur du ökar trivseln i ditt hyreshus.

Någon att låna socker av, heja på i trapphuset eller hjälpa med blomvattning; kanske spelar våra grannar en större roll i våra liv än vi tror. Faktum är att det finns mycket som pekar på att goda grannar i själva verket påverkar både hur vi mår och hur vi trivs med vårt boende.

Goda grannar är bra för din hälsa

Bra grannrelationer kan göra oss gladare och underlätta i vardagen – men visste du att de även kan förbättra vår hälsa? En rad studier och undersökningar har visat att god grannsämja främjar vårt välmående. Det verkar som att socialt engagemang – genom till exempel föreningar och grannrelationer – ökar chansen för god hälsa.

Förbättra relationen till dina grannar – Hyresgästföreningen tipsar

Det finns mycket du kan göra för att öka trivseln i hyreshuset. Inspireras till exempel av kvarteret Spindeln där man tagit grannsämjan till en ny nivå. Att ta hand om varandras växter när man är bortrest, rasta grannens hund eller ha en bokbytarhylla i entrén är andra sätt att lära känna sina grannar.

Att ha en god relation till sina grannar lär få oss att må bra – det ger oss både trygghet och berikar oss socialt. Vill du bli närmare bekant med människorna som bor i ditt hus? Här är några tips på vägen:

• Använd tvättiden till att småprata med dina grannar.
  • Ska du ha fest? Att skriva en lapp i förväg är ofta uppskattat. Utöver den sedvanliga “ring på om vi stör”, varför inte bjuda in grannarna på en fördrink? Även om de inte dyker upp så kan det vara en uppskattad gest.
  • Finns det en gård som hör till ditt hus? Passa på att fika utomhus när vädret tillåter, så ökar möjligheterna att stifta nya bekantskaper med grannarna.
  • Undersök om huset har en Facebookgrupp eller liknande – eller starta en om det inte finns. Här kan du bland annat fråga om bärhjälp, låna verktyg eller ge bort fotpallen du inte längre behöver.
  • Är du nyinflyttad? Passa på att presentera dig själv med namn och telefonnummer i hyreshusets entré.
  • Om du har tid över – engagera dig i sätt att förbättra huset du bor i. Det kan handla om alltifrån hur ni hanterar återvinningen till att införa grannsamverkan för en tryggare boendemiljö. Ett första steg kan vara att ta kontakt med den lokala hyresgästföreningen där du bor!

Vill du diskutera grannar med oss?

Vill du prata mer om grannsämja eller grannar i allmänhet? Hör av dig till oss på Hyresgästföreningen. Vi ger dig som medlem tips och råd för en härligare boendemiljö för dig och dina grannar.