Hyresförhandlingarna avbrutna med Stockholms allmännytta

Förhandlingarna med Stockholms stads allmännyttiga bostadsbolag har avbrutits efter tre månaders hyresförhandling. Parterna kommer inte överens och istället tar den centrala medlingsfunktionen HMK över.

De allmännyttiga bostadsbolagen Svenska Bostäder, Stockholmshem, Familjebostäder och Stadsholmen valde i förra veckan att kliva av förhandlingarna. Efter tre månaders förhandling är man fortfarande inte överens.

Stockholms stads allmännyttor kräver 2,2 procent i hyreshöjning från 1 januari, vilket är mer än dubbelt så mycket jämfört med andra bolag i Stockholm. Hyresgästföreningen kan gå med på 0,9 procent.

De avbrutna förhandlingarna berör 75 000 lägenheter från bostadsbolagen, som nu får vänta på beskedet om den nya hyran.

– Nu blir det HMK som får avgöra. Jag förstår inte varför, de är mycket solida och ändå tar de strid för att trycka upp hyresnivåerna, det är obegripligt. Där tror jag att jag talar för hela delegationen, säger Yngve Sundblad, ordförande för Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för hyresgästerna i Svenska Bostäder, i en intervju med Hem & Hyra.

Årets förhandlingar för de fyra bolagen har varit samordnad. Här har 16 personer från Hyresgästföreningen suttit vi förhandlingsbordet och 6 personer från bolagen, vilket kan ha bidragit till att det varit svårare än vanligt att komma överens.

– Chansen eller risken finns att någon annan gör upp och då gör alla andra det också. Det har varit lättare tidigare år, jag har aldrig varit med om att vi strandat, säger Yngve Sundblad till Hem & Hyra.

Nu ligger tvisten om hyresförhandlingarna hos HMK – Hyresmarknadskommittén – som är medlingsorganet mellan Hyresgästföreningen och SABO (allmännyttans riksorganisation). Hur lång tid processen kan ta är ännu oklart.