Flytta hemifrån? Vett och etikett för dig som flyttar till hyresrätt

Kan jag ha grillfest på balkongen? Får jag spika upp en tavla var som helst? Hur funkar det med tvättstugan? När du väl flyttat in i din nya lägenhet finns det en del saker som är bra att ha koll på. Hyresgästföreningen guidar dig.

Det här gäller i lägenheten

Du kanske vill göra lite extra fint i din första bostad? Även om hyresvärden inte tycker att det är dags än är det fritt fram att själv måla och tapetsera om, bara det är proffsigt och snyggt gjort. Vad som anses snyggt kan förstås variera, att ha kommande hyresgäster i tankarna och skippa de mest extrema idéerna är därför ett tips. Det är också helt okej att sätta upp tavlor på väggarna, bara du inte tar fram borren mitt i natten. Du får däremot inte byta köksutrustning eller renovera hur du vill. Om du blir osäker är en bra tumregel att hellre fråga hyresvärden en gång för mycket än en gång för lite. Du kan bli skyldig att betala ersättning eller återställa lägenheten om hyresvärden tycker att du har orsakat skador på lägenheten.

Dags för inflyttningsfest? Klart du ska visa din nya lägenhet för dina kompisar nu när du flyttat hemifrån. Tänk bara på att sätta upp lappar i trapphuset i god tid före festen, då är det mindre risk att grannarna klagar.

Det är i regel tillåtet att röka i lägenheten, om inget annat står i hyreskontraktet. Det kan vara bra att komma ihåg att du som hyresgäst är skyldig att ta väl hand om din lägenhet. Det innebär bland annat att du kan behöva åtgärda skador som rökningen orsakat. Du får inte heller störa dina grannar, och just rökning är något som kan störa om lukten sprider sig.

Det här gäller på balkongen

Du som flyttar in i en lägenhet med balkong ska förstås njuta av uteplatsen så mycket du kan. Men det finns några saker som är bra att tänka på. Oftast är det okej röka på balkongen, tänk bara på att grannarna kan bli störda av röken. Om du själv stör dig röklukt från en granne är det bra om ni i första hand kan prata med varandra direkt för att försöka lösa problemet.

Samma sak gäller för grillning. Det finns ingen lag som förbjuder grillning på balkongen men det är många hyresvärdar som har förbud i sina ordningsregler – kolla vad som gäller hos dig. Även om det är tillåtet i din förening är det bra att fråga om grannarna tycker att det är okej innan du bjuder in till grillfest.

Det här gäller i tvättstugan

Lär dig älska ordet framförhållning. Inte minst när det kommer till smutstvätt. Räkna inte med att ett spontanbesök i tvättstugan är möjligt när du spillt på favorittröjan. Boka tid, gärna flera dagar i förväg, och se till att följa reglerna som gäller i ditt hyreshus. Att sno någon annans tvättid är värre än att avfölja någon på Instagram.