Posten ska komma fram - debattartikel idag

Får du inte hem din post utan måste hämta den på ett uthämtningsställe? Det är fel! Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder skriver tillsammans med SABO och Fastighetsägarna att Postnord inte följer lagen.

Fräckt, felaktigt och fruktlöst, så skriver Marie Linder, Anders Nordstrand från Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag (SABO) och Marie Öhström från Fastighetsägarna om Postnords strategi.

Alla har rätt till få sin post hem i brevlådan. När Postnord slutar dela ut post i vissa fastigheter och parallellt försöker tvinga fastighetsägare att bekosta åtgärder gör företaget fel. Postnord försöker använda hyresgästen för att sätta press på fastighetsägaren att lösa ett problem företaget självt borde åtgärda. De som får ta smällen är de boende som inte får hem sin post och i värsta fall tvingas resa många kilometer för att få senaste numret av Hem & Hyra, vykortet från farmor, lönebeskedet eller kallelsen till läkarbesöket. Än värre är det för de som inte får hem beställningar av viktiga varor de är beroende av för sin hälsa. Boende utan tillgång till bil tvingas lägga än längre tid på något vi alla tar för självklart.

Läs hela debattartikeln här. Håller du med? Sprid gärna debattartikeln!

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.